Karlstads Bostads AB, KBAB, ägs av Karlstads kommun. Vi äger och förvaltar cirka 7 700 lägenheter och lokaler i Karlstad. Vi är cirka 120 medarbetare som arbetar efter visionen ”Vi skapar hem med livskvalitet för Karlstadsborna”. Förutom professionalism, delaktighet och engagemang värdesätter vi jämställdhet och mångfald och de kvaliteter det tillför arbetslivet. Läs gärna mer om oss på kbab.se
Beskrivning
Vi söker en inspirerande och kreativ HR- specialist som motiveras av att arbeta brett inom HR- området.
Vi behöver dig som gillar utveckling, att tänka nytt, vara kreativ, självständig och önskar ett utmanande arbete. Trivs du i en verksamhetsnära och omväxlande roll där du får arbeta med både strategiskt utvecklingsarbete men med fokus på operativt HR-stöd och administration? Då är detta ett arbete för dig! Vår arbetsplats finns centralt i Karlstad där vi erbjuder en fin arbetsmiljö i nybyggda lokaler.
Arbetsuppgifter
Som HR-specialist hos oss bidrar du till en attraktiv och hållbar arbetsplats. Vi utvecklar och arbetar med hela HR-området som exempelvis arbetsmiljö, kompetensförsörjning, arbetsrätt, jämställdhet och mångfald, medarbetarskap och ledarskap. Inriktningen på dina arbetsuppgifter kan variera men fokus ligger på ett nära och coachande chefsstöd. Du kommer vara anställd av KBAB men vi ansvarar även för HR-arbetet på Karlstad Airport.
Du kommer att ha ett särskilt ansvar för kompetensförsörjning och olika personaladministrativa arbetsuppgifter. Detta innebär att du behöver ha ett stort intresse för dessa frågor och vilja att bygga upp kunskap för att fungera som specialist inom området. Ditt ansvar kommer att vara att säkerställa implementering av arbetssätt och uppdateringar samt medverka i koncernens arbetsgrupper inom dina ansvarsområden. I samråd med HR-kollegor driver och kvalitetssäkrar du våra arbetssätt samt uppdaterar och föreslår förbättringsarbete som du sedan genomför, ofta i samarbete med kollegor på andra avdelningar. Exempel på arbetsuppgifter är samordning av våra rekryterings och introduktionsprocesser, prao- och praktikplatser samt att arbeta med vårt arbetsgivarvarumärke via sociala medier. Förutom detta utåtriktade arbete behöver du också trivas med att organisera och administrera HR-administrativa arbetsuppgifter samt att fungera som systemförvaltare för olika HR-system.
Sammanfattningsvis innebär tjänsten att du får möjlighet att bidra till utveckling och självständigt driva uppdrag och projekt. Att jobba på en liten HR-avdelning innebär att man måste vara prestigelös och flexibel och ha förmåga att ställa om till olika arbetsuppgifter av såväl operativ som strategisk karaktär. Samtidigt ingår vi i en stor koncern och har därmed möjlighet att inspireras av och arbeta tillsammans med HR-kollegor från andra förvaltningar och bolag.
Kvalifikationer
Du har HR-examen eller annan akademisk utbildning som vi bedömer likvärdig samt några års arbetslivserfarenhet inom HR, serviceyrke eller annat arbete med människor. Det vill säga arbete där erfarenhet av att möta människor i situationer där förmågan att kommunicera på ett bra sätt är viktig. Arbetet kräver också att du har mycket god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift, goda kunskaper i engelska i tal och skrift samt att du har mycket goda IT-kunskaper och kan bidra i vår digitala utveckling. Du behöver ha B-körkort eftersom vi arbetar på flera arbetsplatser.
För att lyckas i uppdraget som HR-specialist krävs att du är lösningsorienterad, lyhörd och har en hög integritet. Du har lätt för att kommunicera och skapa goda och förtroendeingivande relationer. Du har mod att driva frågor och processer där allt inte finns tydligt beskrivet och där du själv måste vara kreativ och utvecklingsinriktad genom att hämta information och fakta och utifrån det lita på din egen förmåga och kompetens. För dig är det självklart att samarbeta med kolleger och andra aktörer både inom och utanför organisationen.
Du är noggrann och analytisk samt arbetar strukturerat med att kvalitetssäkra ärenden och utveckla effektiva rutiner. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och driver utvecklingen inom dessa områden utifrån en helhetssyn för bolagets bästa.
Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!
Övrig information
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.