På Arbetsmiljöverket jobbar vi tillsammans för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Därför hjälper vi arbetsgivare att uppfylla de krav som finns och informerar om hur arbetsmiljöarbetet blir en naturlig del av vardagen. Med arbetsmiljölagen som grund tar vi fram regler, inspekterar arbetsplatser och sprider kunskap om arbetsmiljöfrågor. Uppdraget är allvarligt men vår vardag präglas av arbetsglädje och vi är omtänksamma och hjälpsamma kollegor.Ditt nya jobb
Vi söker en administratör under ett år med placering i Sundsvall. Du ingår i en grupp om sex administratörer som är placerade på våra kontor i Umeå, Luleå och Sundsvall.
Avdelningen för inspektion, region Nord, svarar för tillsyn enligt arbetsmiljölagen och arbetstidslagen inom vårt geografiska område; Norrbottens, Västerbottens, Västernorrlands och Jämtlands län.
Som administratör har du en bred roll med varierande arbetsuppgifter. Du stödjer främst avdelningen men kan göra arbete åt andra enheter inom Arbetsmiljöverket. Dina arbetsuppgifter består bland annat av att:
• vara administrativt stöd till chefer
• arbeta med ärende- och dokumenthantering så som diarieföring och expediering av handlingar
• beställa varor och tjänster till myndigheten
• bidra till den administrativa utvecklingen inom avdelningen
• utföra enklare kontorsgöromål
I rollen ingår även att ha många interna och externa kontakter, vilket innebär att du är ett ansikte utåt för regionen, avdelningen och myndigheten
Din bakgrund
Rollen kräver att du har:
• Gymnasieexamen
• Minst tre års aktuell erfarenhet av en roll där administration varit din huvudsakliga arbetsuppgift
• Goda kunskaper och erfarenhet av olika verksamhetssystem för personal- och/eller ekonomiadministration
• Goda kunskaper om ärende- och dokumenthantering
• Goda kunskaper i Officepaketet, främst i Word och Excel
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
Det är meriterande om du även har:
• Erfarenhet av administrativt arbete kopplat till lokaler och drift
• Erfarenhet av att arbeta med administrativa uppgifter i offentlig verksamhet
• Erfarenhet av arbete med administrativt stöd till chefer och medarbetare
Som person ser vi att du kommer att trivas och lyckas i rollen som administratör om du är en lagspelare och genuint trivs med att både ge service till andra och att utföra administrativt arbete. Du har en hög ansvarskänsla, en god initiativförmåga samt är noggrann och strukturerad i ditt arbete. Hos oss får du en god introduktion och stöd i ditt arbete när du kommer till oss, därefter behöver du känna dig trygg i att ta egna initiativ och fatta egna beslut utifrån de regler, rutiner och processer som finns på en statlig myndighet.
Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga kompetenser.
Vad vi erbjuder dig
Arbetsmiljöverket är en trygg arbetsgivare och en myndighet som hela tiden förändras med samhället vi verkar i. Vi är stolta över att få använda vår kunskap och vårt förtroende i vårt viktiga samhällsuppdrag. Tillsammans skapar vi en inkluderande kultur, som rymmer hjärta, mod och hjärna. Hos oss blir hela du en viktig del i något större.
Anställningen är ett vikariat i ett år på 50% och är för närvarande placerad på vårt kontor i Sundsvall. Vi tillämpar individuell lönesättning.
Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha en hållbar arbetsmiljö och en balans mellan jobb och fritid. Därför har vi flexibla arbetstider eller tillämpar förtroendearbetstid och ger möjlighet till distansarbete där verksamheten så tillåter.
Om oss och våra förmåner och villkor
Så rekryterar vi
Vi använder kompetensbaserad rekrytering, både för att kvalitetssäkra rekryteringen och för att motverka diskriminering. Vi ber dig därför att endast bifoga ett CV, och svara på några frågor istället för ett personligt brev när du registrerar din ansökan. Eftersom vi arbetar kompetensbaserat använder vi oss också av arbetspsykologiska tester i den här rekryteringen. Intervjuer sker från vecka 36.
Vi tycker att det är viktigt att även du får göra din bedömning av oss. Därför välkomnar vi frågor före såväl som under rekryteringsprocessen. Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Marita Jonsson för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel: 010-730 90 00.
Vill du jobba tillsammans med oss för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet?
Välkommen med din ansökan senast den 17 augusti 2025 !
Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverkets rekryteringsfunktion varför vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag eller annonssäljare.