Arbetsbeskrivning
Vill du vara en viktig kugge i vår organisation och arbeta med att säkerställa och rättssäkra affärsmässiga hyresavtal? Nu söker vi dig som är kunnig inom hyresrätt och fastighetsjuridik, med skarp analytisk förmåga och ett sinne för struktur.
Som Fastighetskoordinator/Hyresadministratör hos oss har du varierande arbetsuppgifter, många kontaktytor och kompetenta kollegor som tillsammans arbetar för att utveckla förvaltningen av våra fastigheter. Varmt välkommen med din ansökan!
Du kommer att tillhöra planeringsenheten. Enheten samarbetar nära drift/gata/park och drift/fastighet/fritid inom avdelningen offentlig miljö. Vi ansvarar bland annat för skötseln av den yttre miljön, allmän platsmark, kommunala gator och vägar, industrispår, fastigheter och byggnader, parker, skog, fritidsanläggningar, badplatser och motionsspår.
Vi förvaltar kommunens fastigheter, har hand om kontrakt och hyreshantering samt service, tillsyn och förebyggande underhåll. Byggnadsbeståndet består i huvudsak av förskolor, skolor, idrottsanläggningar och olika typer av vårdboenden, men också byggnader såsom Rådhuset och Wahlundsgården.
Vi jobbar efter kommunens lokalförsörjningsprocess där du blir en viktig kugge i samarbetet med de kommunala verksamheterna som är våra hyresgäster.
ARBETSUPPGIFTER
Som Fastighetskoordinator/Hyresadministratör blir du en central aktör i kommunens fastighetsorganisation. Du stödjer avdelningschefen med hyresrättslig förvaltning och är den som leder arbetet kring upprättande, förhandling och administration av både externa och interna hyresavtal.
Du har ett nära samarbete med både fastighetsägare och hyresgäster, samt är den som leder och kvalitetssäkrar den formella processen kring avtal, uppsägningar och villkorsändringar. Rollen fungerar som en administrativ länk mellan aktörer för att säkerställa att fastighetsförvaltningen fungerar smidigt.
Du har en nyckelroll inom hyresrätt och fastighetsjuridik, med ett viktigt uppdrag att bidra till att kommunens fastighetsrelaterade avtal är uppdaterade, korrekta och rättsligt hållbara.
I dina arbetsuppgifter ingår följande:
• avtals och kontraktshantering
• hyresadministration & ekonomiuppföljning
• uthyrning & lokalfrågor
• kommunikation & samverkan
• system och dokumenthantering
• förhandling & juridiskt stöd.
KVALIFIKATIONER
Du som söker den här tjänsten har högskoleutbildning eller yrkeshögskoleexamen inom fastighetsförvaltning eller fastighetsjuridik alternativt har flerårig arbetslivserfarenhet inom tjänstens områden. Du har goda kunskaper om fastighetsrätt och hyresjuridik. Erfarenhet av att ha arbetat med hyresrättslig förvaltning inom offentlig verksamhet är mycket meriterande.
Vi använder oss av fastighetssystemet Pythagoras och vi ser att du har erfarenhet av detta då det underlättar för både dig och oss. Då du kommer att ha mycket kontakt med såväl hyresgäster, myndigheter och kollegor behöver du ha goda kunskaper i tal och skrift på svenska.
Du trivs med att ha många kontaktytor och trivs i rollen som samordnare och rådgivare. Du är van att arbeta strukturerat och har ett öga för detaljer samt förmåga att fatta beslut utifrån ett helhetsperspektiv på ett strukturerat och resurseffektivt sätt. Du uppskattar att få möjlighet att påverka och bidra till avdelningens och förvaltningens utveckling.
Som person är du positiv, driven och engagerad. Du har lätt för att skapa kontakter samt har en god samarbetsförmåga. Ditt förhållningssätt är affärsmässigt och du är ansvarsfull och noggrann. För att trivas i rollen bör du tycka om att arbeta både strategiskt och operativt. Du får en möjlighet att påverka i en spännande och varierande vardag där kunden och våra byggnader står i fokus.
Tjänsten kräver även att du har B-körkort då resor inom och utanför kommunens gränser ingår.
ÖVRIGT
Vi i Kristinehamns kommun arbetar för ett aktivt ledar- och medarbetarskap. Detta skapas genom dialog och i samspel mellan ledare och medarbetare, vilket skapar goda förutsättningar för arbetsglädje i organisationen. Vår arbetsmiljö påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar att bidra.
Tillsammans arbetar vi för att verksamheten uppnår sina mål och att beslut som fattas också efterlevs. En nyfiken grundinställning och vilja att samarbeta är förutsättningar för ständiga förbättringar som leder till den bästa möjliga servicen till kommunens invånare.
Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.
Kristinehamns kommun ser mångfald som en styrka och vi välkomnar alla sökande. Vår kompetensbaserade rekryteringsmetodik syftar till att fokusera på individens kompetens och därigenom även motverka diskriminering
Varmt välkommen med din ansökan!
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att endast skicka in din ansökan via ansökningslänken i annonsen. Frågor som rör rekryteringsprocessen hanteras av rekryteringsenheten.
Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.