Arbetsbeskrivning
Ref: 20251997
Vi söker nu fler biståndshandläggare till avdelning Myndighet, enhet ordinärt boende. Vill du göra skillnad och vara med och utveckla vår verksamhet tillsammans med oss? Är du socionom med engagemang och driv? Då vill vi höra från dig!
Varmt välkommen med din ansökan!
Arbetsuppgifter
Som biståndshandläggare inom Hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen, enheten ordinärt boende arbetar du med att utreda vilka behov den enskilde har, fatta beslut om insatser samt att årligen följa upp insatsernas kvalitet. Det dagliga arbetet omfattas av att hantera inkomna telefonsamtal, dokumentation, individuella möten, samordnade individuella planeringar och samverkan med andra aktörer både internt och externt. I dina arbetsuppgifter ingår även att tillsammans med kollegor jobba med utvecklingsarbete för att kvalitetsutveckla verksamheten.
Enheten omfattar cirka 60 biståndshandläggare som arbetar datumindelat. På vår enhet finns tillgång till två biståndshandläggare med utökat ansvar. Detta innebär att de regelbundet har ärendehandledningar som du kan delta vid samt att de finns tillgängliga för att vägleda och stödja dig i ditt arbete. Hos oss finner du en positiv och engagerad arbetsgrupp och ett stort kollegialt stöd och samarbete med ett nära ledarskap.
Inom enheten lär vi av varandra med syfte att ge våra medborgare en god och rättssäker handläggning och service.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har
• Socionomexamen (210 hp)
• Erfarenhet av att arbeta med gällande lagstiftning inom området samt vana vid att motivera dina beslut på ett klart och tydligt sätt.
• God vana att använda datorn som arbetsredskap och hjälpmedel, samt har en vilja och förmåga att snabbt sätta sig in i nya program och system
• Erfarenhet av administrativt arbete
• Kan uttrycka dig väl i både tal och skrift på svenska
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet från myndighetsutövning inom Socialtjänstlagen (SoL)
• Erfarenhet av socialt arbete
• Erfarenhet av arbete med målgruppen äldre
• Erfarenhet av vuxna personer med fysisk- och/eller psykisk funktionsnedsättning, somatisk sjukdom samt personer med demenssjukdom
• Erfarenhet av samverkan mellan myndigheter
• Utbildning i Motiverande samtal (MI)
Vi söker dig som har ett stort engagemang för socialt arbete och ett genuint intresse för samhällsfrågor och den målgrupp vi vänder oss till. Du värdesätter mötet med brukare och ser det som en central del av ett framgångsrikt socialt arbete. Ditt bemötande är professionellt, du har god samarbetsförmåga och visar både förståelse och intresse för andra människor. Du är ansvarstagande och initiativrik, kan arbeta självständigt, fatta beslut och säkerställa att uppgifter genomförs inom uppsatta tidsramar, samtidigt som du behåller lugnet i pressade situationer.
Vidare är du strukturerad och har en god förmåga att planera, organisera och prioritera ditt arbete. Du arbetar resultatinriktat med starkt brukarfokus och strävar alltid efter att skapa positiva förändringar. Dessutom har du ett stort driv där du förväntas bidra till verksamhetens utveckling.
Om arbetsplatsen
Vi i hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen är med våra 5 400 medarbetare Malmö stads näst största förvaltning. Vi har det samlade ansvaret för Malmös hemtjänst, vårdboende, mötesplatser, hemsjukvård och rehabilitering. Tillsammans skapar vi en dynamisk och framtidssmart organisation. En organisation som kan möta dagens behov och framtidens utmaningar. Med engagemang, nyfikenhet och hjärta gör vi vardagen enklare för tiotusentals Malmöbor.
Myndighetsavdelningen består av cirka 190 medarbetare indelade i tre enheter, SVU/korttid, ordinärt boende samt enhet avgifter, förmedling och boende. Vi är flera olika yrkeskategorier samlade inom myndigheten: chefer, biståndshandläggare, sjuksköterskor, arbetsterapeuter, sjukgymnaster/fysioterapeuter, administratörer och utvecklingssekreterare. Sedan januari 2020 finns vi i nyrenoverade lokaler som är centralt placerad i Malmö, Storgatan 20, med goda kollektiva förbindelser.
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här: malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidare och visstidsanställning
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1 tillsvidareanställning samt 1 vikariat
Tillträde: Enligt överenskommelse
Övrigt
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.
Malmö Stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.
Malmö stad är sedan 2015 finskt förvaltningsområde. Det innebär att kommunen ska informera om finska minoritetens rättigheter, erbjuda äldreomsorg helt eller till väsentlig del på finska samt främja det finska språket och finsk kultur. Det innebär också en rättighet att använda finska i kontakten med oss i kommunen. Eftersom Malmö stad är finskt förvaltningsområde är det meriterande om du kan tala finska. Varmt välkommen med din ansökan! / Tervetuloa hakemuksesi kanssa!
När du söker jobb hos oss kommer vi be dig att visa upp ett utdrag ur Polisens Belastningsregister. Du behöver själv begära ett utdrag ur Belastningsregistret och det gör du via en blankett som du hittar på polisens hemsida: Kontrollera egna uppgifter, e-tjänst | Polismyndigheten