Högsta förvaltningsdomstolen är den högsta instansen för de allmänna förvaltningsdomstolarna. Vid Högsta förvaltningsdomstolen arbetar ca 85 personer. Utöver justitieråden finns en kanslichef, beredningschefer, en chefsadministratör, justitiesekreterare, beredningsjurister, domstolshandläggare samt administrativ personal. Högsta förvaltningsdomstolens lokaler är vackert och centralt belägna i historiska byggnader på Riddarholmen i Stockholm.
Den administrativa enheten ansvarar för administrationen på domstolen genom att stödja den beredande och dömande verksamheten. Enheten har också till uppgift att tillhandahålla service åt allmänheten. Arkivet är en del av den administrativa enheten.
ArbetsbeskrivningSom arkivassistent vid Högsta förvaltningsdomstolen erbjuds du stimulerande och utvecklande arbetsuppgifter i en samhällsviktig verksamhet. Du kommer att assistera domstolens arkivarier med allehanda uppgifter i domstolens arkiv.
Du kommer få ta ett stort eget ansvar gällande utlämnande av allmän handling till allmänheten, myndigheter och andra intressenter. Detta inkluderar att bemanna telefontider och mottagande av besökare i receptionen. Utöver detta kommer du att arbeta med diverse arkivvårdande arbetsuppgifter såsom migrering av handlingar, insortering av domar och beslut samt andra administrativa uppgifter som förekommer i ett arkiv.
Eftersom arkivet ingår i den administrativa enheten, kan dessutom andra arbetsuppgifter bli aktuella vid behov.
KvalifikationerVi söker dig som har:
• Avslutad gymnasieutbildning med gymnasiekompetens.
• God datorvana och erfarenhet av datorn som arbetsredskap.
• Mycket goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift.
Det kan vara meriterande om du har eftergymnasial utbildning inom arkivvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det kan också vara meriterande om du tidigare har arbetat i ett arkiv eller med utlämnande av allmän handling på en statlig myndighet.
Som person är du ansvarstagande, noggrann och har ett gott omdöme. Du anpassar dig lätt till nya förutsättningar och har en god förmåga att prioritera bland olika arbetsuppgifter. Du kan hantera stressiga situationer, och besitter en hög arbetskapacitet. Du skapar goda relationer till kollegor och bidrar med din kompetens till gruppens gemensamma arbete. Det är också viktigt att du har en utpräglad känsla för service och kvalitet.
Du behärskar även engelska väl.
För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande säkerhetsmedvetande. Inför anställning kan det bli aktuellt med registerkontroller.
Den administrativa enheten och arkivfunktionen är en liten grupp med ett stort ansvar varför vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Anställningens omfattningAnställningsform: Särskild visstidsanställning – vikariat om minst 6 månader.Omfattning: Heltid. Tillträde: Så snart som möjligt, enligt överenskommelse.
AnsökanAnsök senast den 31 augusti 2025. Ange referens HFD 2025/620
Du är välkommen att söka tjänsten genom att göra en digital ansökan via rekryteringssystemet Visma.
LönIndividuell lönesättning.
AnställningAntal annonserade arbetstillfällen: Ett.
KontaktpersonerToni Valjus och Peter Holm, arkivfunktionen, tel. 08-561 676 00.Johanna Carlsson, chefsadministratör, tel. 08-561 676 00.
Fackliga företrädareFredrik Larsson, bibliotekarie (Saco-S) tel. 08-561 676 00.Louise Johansson, domstolshandläggare (fackförbundet ST) tel. 08-561 676 00.