Koncerninköp är Borås Stads centrala inköpsfunktion som stödjer kommunens förvaltningar, bolag och samverkansparters i att genomföra upphandlingar. I Borås bor över 115 000 invånare och vårt uppdrag är att förbättra och förenkla boråsarnas vardag. Som anställd hos Koncerninköp kan du vara med och påverka samhället med de upphandlingar, avtal och inköp som görs.
Nu söker vi en erfaren upphandlare som vill bidra till att Koncerninköp blir Sveriges bästa inköpsfunktion. För att lyckas jobbar vi hela tiden med att fila på detaljer, hitta nya kreativa lösningar och skapa affärer i toppklass för våra beställare. Är det en utmaning som passar dig? Då vill vi att du hör av dig!
Som upphandlare inom offentlig upphandling kommer du att jobba på Koncerninköp som är en del av Stadsledningskansliet. Här letar vi alltid efter möjligheter att göra så bra affärer för boråsarna som möjligt. Vårt arbete utgår ifrån ett behov till anskaffning av en vara eller tjänst. Offentlig upphandling ska bland annat vara effektiv, rättssäker och ta tillvara konkurrensen på marknaden. Den ska också främja innovativa lösningar och ha miljö- och sociala hänsyn i beaktande. Genom vårt arbete bygger vi en bättre framtid för boråsarna!
Upphandlare till Koncerninköp ArbetsuppgifterHos oss är varje affär unik och våra beställare har olika behov och krav. Upphandlingsarbetet drivs därför i projektform och du kommer ha många interna och externa kontaktytor. Upphandlingar inom olika kategorier blir aktuella i rollen, beroende på kompetens. Det kan vara upphandlingar som till exempel möbler, konsulter, IT-system, kläder, kontorsmaterial, byggtjänster, bygg- och anläggningsentreprenad och livsmedel.
Som medarbetare är du en del av ett team, men driver egna upphandlingar. Som upphandlare kommer mycket av arbetet förutom frågor kring det som ska köpas beröra juridik, avtalsfrågor, affärsmässiga frågor och inköpsrelaterade frågor. I arbetet ingår bland annat analyser, planering, projektledning, framtagning av upphandlingsdokument, krav och avtal samt affärsförhandlingar.
När upphandlingen är färdig kan det även bli aktuellt att förvalta avtalet. Det innebär att du följer upp och kontrollerar att leverantörerna följer avtalsvillkoren. Avtalsförvaltningen är avgörande för att nå verksamheternas mål och behov.
För att klara rollen är det viktigt att du känner dig bekväm med att leda projekt, kunna planera och arbeta mot uppsatta mål, leverera resultat och samtidigt vara beredd att stötta i andra uppdrag. Flexibilitet är viktigt. Intresse att lära sig nya saker är en förutsättning för tjänsten eftersom du får nya upphandlingsprojekt löpande.
Övrig informationFackliga företrädare kan kontaktas genom Borås Stads växel 033-35 70 00.
Vi erbjuder en dynamisk och utvecklande arbetsmiljö för dig som vill utveckla inköpsarbetet i Borås Stad och bidra till bättre affärer för invånarna. Koncerninköp har kontor centralt placerat i Borås och avdelningen består av totalt 26 medarbetare.
KvalifikationerDu har en flerårig akademisk utbildning inom relevant område för tjänsten, t.ex. ekonom, dataekonom, juridik eller industriell ekonomi. Annan utbildnings- eller arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdig kan vara relevant för tjänsten.
Arbetet utförs i många IT-system och därför är god IT-kunskap ett krav. Stor del av arbetet kommer utföras i Word och Excel där du behöver ha goda kunskaper. Avancerade kunskaper inom dessa programvaror är meriterande. Arbetet som upphandlare innefattar mycket skrivande av formell text och avtalstext samt möten med olika intressenter. Arbetet kräver därför att du kan kommunicera väl på en professionell nivå på svenska i både tal och skrift.
Du har erfarenhet av att arbeta med inköpsfrågor på taktisk nivå, det vill säga att upphandla eller förhandla fram avtal med leverantörer, antingen inom offentlig sektor eller i privat sektor där du haft ett ansvar för leverantörsval och avtalsförhandlingar. Det avser inte operativa beställningar eller lagerpåfyllnad. Det är alltså inte en operativ beställarroll vi söker, utan en upphandlare med vana att driva inköpsprocesser och säkra goda affärsavtal.
Strategiskt inköpsarbete och utbildning inom projektledning är meriterat. Erfarenhet från kommunal verksamhet är meriterande samt goda kunskaper om lagarna kring offentlig upphandling och juridik i offentlig sektor.
I denna roll ser vi gärna att du har ett genuint intresse och nyfikenhet för hur AI och digitalisering kan stödja arbetet. Vi uppmuntrar en vilja att lära och utveckla dina färdigheter. Även om tidigare erfarenhet av dessa verktyg är meriterande, värdesätter vi främst din entusiasm att utforska och använda nya teknologier för att driva framgångsrika resultat.
Som person behöver du vara positiv och lösningsfokuserad, med ett stort driv. För att lyckas i rollen har du ett stort intresse av inköp och en fallenhet för att göra goda affärer. Du är nyfiken på att lära dig nya saker kan hantera flera parallella projekt samtidigt. Du är duktig på att analysera och tänka strategiskt för att planera på lång sikt men kan samtidigt hantera snabba lösningar. Du ska kunna strukturera ditt arbete och arbeta självständigt samtidigt som mycket av arbetet sker i samverkan med andra. Du förstår vikten av att ge god service och att ha ett gott samarbete med medarbetare, beställare och leverantörer.
Vi letar efter dig som har stort intresse för inköp, affärer och som vill arbeta hos oss på Koncerninköp. Stor vikt kommer läggas på personlig lämplighet.
AnsökanDin ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök jobbet" nedan.