Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Nämndsekreterare till Kanslienheten Rättviks kommun
Skicka ansökan 22 dagar kvar
Nämndsekreterare
22 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Rättvik – där tradition möter framtid! Här finns de mest attraktiva boendemiljöerna med hög livskvalitet, trygghet och service för våra invånare och besökare; mycket tack vare vårt gedigna hållbarhetsarbete. Beskrivning Ett stenkast från tågstationen och med utsikt över Siljan ligger vårt kommunledningskontor. På kommunledningskontoret arbetar bland annat receptionist, förtroendevalda, ekonomienheten och kanslienheten. Kanslienheten ingår i Stab- och Serviceförvaltningen tillsammans med HR, Ekonomi, IT, Kommunikation, Räddningsavdelning, Kost- och städenheten. Kanslienhetens kärnverksamhet är nämndadministration, dokumenthantering, arkiv och reception. Enhetens arbete bedrivs främst genom sammanträdesservice, stöd till och i kommunens centrala beslutsfunktioner samt att se till att allmänna handlingar hålls åtkomliga och sökbara samt att medborgarna får ett gott bemötande i kontakt med kommunen. Arbetsbeskrivning Som nämndsekreterare ingår man i ett team som driver och har ett ansvar för administrationen i den politiska beslutsprocessen. Detta omfattar beredning, viss handläggning och sekreterarskap i kommunfullmäktige, kommunstyrelse samt de nämnder och utskott som finns i organisationen. Registrering och diarieföring samt utbildning ingår såväl som att ha kontakter externt som internt för en ökad samverkan. Det förekommer också att besvara remisser, motioner eller liknande uppgifter. Förutom ovan kan även enklare utredningsuppdrag tillkomma. Du kommer vara en av flera nyckelpersoner i ett kommande utvecklingsarbete där vi ser över kanslifunktionens arbete.  Kvalifikationer Vi söker dig som har högskole- eller universitetsutbildning, gärna inom samhällsvetenskap,  statsvetenskap, juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.  Det är meriterande om du har erfarenhet av tidigare arbete inom offentlig sektor. För att lyckas i ditt uppdrag ser vi att du har kännedom och erfarenhet av att arbeta enligt Offentlighet- och sekretesslagstiftningen sam Kommunallagen. Erfarenhet från liknande arbeten eller utrednings-/projektarbeten är också meriterande. Eftersom arbetet handlar om att ha många kontaktytor i organisationen, genom tjänstepersoner eller förtroendevalda, tror vi att du kommer trivas bäst i rollen om du är självständig och trivs med ett högt tempo. Som person är du serviceinriktad och drivs av att leverera kvalitativ service till Rättviks kommuns förtroendevalda, invånare och tjänstepersoner. Du behöver även ha goda kunskaper i svenska språket och ha möjlighet att uttrycka dig väl i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Övrigt Vid ett eventuellt intervjutillfälle kan vi komma att begära att du uppvisar utdrag ur polisens belastningsregister. I denna rekrytering erbjuder vi medflyttarservice i samarbete med Rekryteringslots Dalarna och bostadsförtur i samarbete med RFAB. Urval och intervjuer kan komma att ske löpande. Om arbetsgivaren: I Rättviks kommun skapar vi förutsättningar för utvecklande arbetsplatser med trygga ledare och medarbetare. Vi värnar om varandras arbetsmiljö och vill att alla medarbetare ska trivas och utvecklas hos oss. För oss är det viktigt att alla går till jobbet med en positiv känsla och känner arbetsglädje. Vi skapar livskvalitet och gör skillnad för människor varje dag, vi har Sveriges Viktigaste Jobb!

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-07-31
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare