Arbetsbeskrivning
Verksamhetsutvecklare till Rodret – bidra till Örnsköldsviks hållbara tillväxt
Vill du vara med och stärka Örnsköldsviks framtid genom hållbar samhällsutveckling och affärsmässigt ledarskap?
Rodret i Örnsköldsvik AB söker nu en engagerad medarbetare som vill bidra till att stärka Örnsköldsviks utveckling och tillväxt.
Som moderbolag för kommunens samtliga majoritetsägda bolag, arbetar vi affärsmässigt och med ett starkt fokus på hållbarhet och samhällsnytta. Vårt uppdrag är att leda, samordna och stödja våra dotterbolag i deras arbete att uppnå mål och visioner. Genom detta skapar vi bästa möjliga framtidsförutsättningar för Örnsköldsvik och dess invånare.
Hos oss får du möjlighet att arbeta i en framåtblickande miljö där du kan göra skillnad. Vi bedriver samhällsviktig verksamhet och söker dig som vill vara en del av vår resa och bidra till att utveckla styrformer och samspel mellan ägare, koncernledning och dotterbolag.
Om rollen – dina viktigaste uppdrag
Som verksamhetsutvecklare kommer du att ha en central roll i att utveckla koncernens mål och verksamhetsstyrning i nära samarbete med kollegor och chefer. Arbetet innebär att implementera, förvalta, utveckla och utbilda i dagens verksamhetssystem Stratsys, tillsammans med bolagen inom koncernen. Du kommer även att bidra till att säkra ägarstyrningen och koordinera hållbarhetsarbetsrapporteringen inom bolagskoncernen.
Kvalifikationer
- Akademisk utbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet.
- Minst tre års erfarenhet av verksamhetsutveckling.
- Erfarenhet av projektledning och förändringsarbete.
- God förmåga att arbeta strategiskt och operativt.
- Mycket god samarbetsförmåga.
- Drivande, analytiskt och systematiskt arbetssätt.
- God kommunikationsförmåga såväl i tal som skrift, på svenska.
Meriterande:
- Erfarenhet av att arbeta i en offentlig sektor (politisk styrning).
- Kunskaper inom ekonomi och verksamhetsstyrning.
- Erfarenhet av att arbeta med verksamhetssystem som Stratsys och ProjektCompanion.
Det här erbjuder vi dig:
- Möjlighet att påverka koncernens långsiktiga utveckling och hållbarhetsarbete.
- En attraktiv och kreativ arbetsplats.
- Flexibla arbetstider och möjlighet till distansarbete.
- Möjlighet att bidra till Örnsköldsviks utveckling på ett hållbart sätt.
- Kollegor med driv och samarbete i en utvecklingsinriktad arbetsmiljö.
- En inkluderande arbetsmiljö.
Tillträde: Enligt överenskommelse
Tjänstgöringsgrad: 100 %, tillsvidareanställning
Kontaktperson
Har du frågor om tjänsten? Välkommen att kontakta Pär Lindberg, VD,
[email protected]
Ansökan
Vi ser olikheter som en tillgång och strävar efter mångfald i våra rekryteringar.
Skicka in din ansökan senast den 14 augusti 2025 – vi ser fram emot att höra från dig!
Om Rodret
Rodret i Örnsköldsvik AB är Örnsköldsviks kommuns moderbolag för kommunens samtliga majoritetsägda bolag. Rodrets övergripande mål är att medvetet och aktivt agera för att stärka Örnsköldsviks kommuns utveckling utifrån vision och övergripande mål. I bolagskoncernen finns energibolag, VA-bolag, bostadsbolag, transport- och logistikbolag samt ett innovationsbolag.
Vi ser gärna språkkunskaper i finska och/eller någon av de samiska varieteterna då Örnsköldsviks kommun ingår i både finskt och samiskt förvaltningsområde.
I vår kommun är ett antal tjänster placerade i säkerhetsklass så säkerhetsprövning kan komma att ske. Dessa tjänster kräver svenskt medborgarskap.
I denna rekrytering har vi gjort våra val av annonseringskanaler och undanber oss kontakt från rekryteringsbolag eller annonssäljare.