Vill du arbeta på en spännande myndighet där du kan bidra till ett väl fungerande samhälle för privatpersoner och företag? Folk- och fastighetsavdelningen är mitt uppe i en stor
verksamhetsförflyttning där du kommer att ha en central roll och få vara med och skapa rätt förutsättningar.
Var med och gör samhället möjligt!
Om jobbet
Som verksamhetsutvecklare arbetar du i utvecklingsinitiativ som följer processen för verksamhetsutveckling. Rollen innebär mycket samverkan både inom Skatteverket men också med andra myndigheter, både nationellt och internationellt. Rollen omfattar mycket samverkan med olika team och givetvis med den operativa verksamheten avseende bland annat folkbokföring, fastighetstaxering, ID-kort, äktenskapsregister, arvsintyg och bouppteckning. Exempel på arbetsuppgifter en verksamhetsutvecklare har är att genomföra analyser, ta fram och granska kravdokumentation och tillsammans med våra utvecklare på it-avdelningen driva utveckling av olika slag. Du kommer vara med och beskriva behov, ta fram lösningsförslag och arbeta med förändringsledning. Därför behöver du ha ett intresse för utveckling och förändring samt ha en helhetssyn med förmåga att se hur verksamhetens olika delar påverkar varandra.
Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid. Det finns viss möjlighet till att arbeta på distans. Du tillhör Utvecklingsenheten på Folk- och fastighetsavdelningen. Totalt är det cirka 35 medarbetare på utvecklingsenheten.
Placering är möjlig på någon av följande orter: Västerås, Göteborg, Härnösand, Jönköping, Kristianstad, Skövde, Sollefteå, Sundbyberg, Söderhamn, Umeå eller Östersund.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. I arbetet är gott omdöme och förståelse för rättssäkerhet och säkerhet viktigt. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- ha god samarbetsförmåga, vara hjälpsam och ha ett gott bemötande
- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- tala och skriva enkelt och tydligt
- vara stabil och trygg som person
- vara målfokuserad och bidra till att syftet med verksamheten uppnås
- kunna analysera informationsflöden, se samband och kunna göra avgränsningar.
Du ska även ha:
- högskoleutbildning om 180 hp (120 p) inom ett för tjänsten relevant område
- flerårig aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av verksamhetsutveckling
- flerårig arbetslivserfarenhet av projektledning eller motsvarande ledande roll inom verksamhetsutveckling.
Det är önskvärt att du har arbetslivserfarenhet av verksamhetsutveckling inom offentlig verksamhet. Det är även önskvärt med arbetslivserfarenhet av agila ramverk och it-utveckling. Det är också önskvärt med erfarenhet av att tolka och tillämpa lagar, regler och riktlinjer. Det är även önskvärt med grundläggande förståelse för it/systemstöd samt vilka möjligheter och begränsningar de kan ge oss vid verksamhetsutveckling.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.