Arbetsbeskrivning
Vi har bestämt oss! Vi ska bli en kommun i framkant – och har allt som krävs för att lyckas. Korta beslutsvägar, samarbete över verksamhetsgränser och viljan att våga mer. Våra höga ambitioner ger dig med eget driv möjligheter att växa och skapa positiv förändring för medborgarna. Som medarbetare i Ekerö kommun får du en värdefull roll i vår unika övärld – och vi ser fram emot din ansökan.
FASTIGHETSENHETEN i Ekerö kommun har som uppgift att förvalta, bygga och utveckla kommunens verksamhetslokaler såsom förskolor, skolor, omsorgslokaler och boenden samt lokaler och anläggningar för idrott och kultur. Enheten består i dagsläget av 10 personer och har sin arbetsplats i kommunhuset i nyrenoverade och trevliga lokaler. Vi är en del av Samhällsbyggnadsförvaltningen tillsammans med planeringsenheten, bygglovsenheten, miljöenheten, tekniska enheten och mark- och exploateringsenheten.Jobba i Ekerö kommun
Arbetsbeskrivning
Vi är i en utvecklingsfas – och ska varsamt växa. Ekerö kommuns unika miljöer med såväl skyddade som historiska områden ger dig en unik kombination av möjligheter och utmaningar när vi ska bevara och utveckla omgivningarna. Oavsett tidigare erfarenhet får du inflytande och förtroende att driva stora projekt. Med gemensamt engagemang jobbar vi i högt tempo - vilket både kräver simultanförmåga och ordningssinne.
Som säkerhetssamordnare på Fastighetsenheten har du en viktig och utvecklande roll i en samhällsviktig verksamhet. Du ansvarar för att:
• Samordna och utveckla säkerhetsarbetet inom säkerhetstekniska system och installationer, såsom lås, larm, brandlarm, passersystem och kamerabevakning i kommunens byggnader.
• Agera kravställande och uppföljande vid installationer och underhåll.
• Planera och följa upp myndighetsbesiktningar samt säkerställa att leverantörer och entreprenörer uppfyller avtalade krav.
• Utveckla hållbara arbetssätt och dokumentation för kontinuitet och robusthet inom ansvarsområdet.
• Delta i upphandlingar och projekt kopplade till säkerhetsteknik.
• Ansvara för planering och budgetering av framtida installationer och projekt.
• Omvärldsbevaka ny teknik, lagstiftning och myndighetskrav inom säkerhetsområdet.
Du arbetar förebyggande tillsammans med verksamheter och övriga aktörer för att motverka skadegörelse och risker inom kommunens fastighetsbestånd och anläggningar. Vid ombyggnationer av kommunens byggnader är du projektledare för de säkerhetsinstallationer som utförs och ansvarig för de entreprenörer som utför säkerhetsarbeten. Vid nyproduktion samarbetar du med byggprojektledare när det gäller säkerhetsarbetet. Vidare ansvarar, administrerar och sköter du den dagliga driften av kommunens datoriserade övervaknings- och incidentrapporteringssystem avseende kommunens fastigheter och anläggningar. Du kommer att ha ett nära sammarbete med förvaltare och projektledare samt kommunledningskontoret.
Kvalifikationer
För att du ska lyckas med uppdraget söker vi dig som har:
• Relevant utbildning inom säkerhet, teknik eller fastighet.
• Flerårig erfarenhet av arbete med säkerhetstekniska system.
• God förmåga att samordna, ställa krav och följa upp insatser inom säkerhetsområdet.
• Erfarenhet av samarbete med entreprenörer, myndigheter och andra intressenter.
• Goda kunskaper i projektledning.
• Erfarenheter av strategisk planering och analys inom säkerhetsområdet.
• God datorvana och förmåga att hantera digital dokumentation.
• B-körkort.
• Goda kunskaper i svenska, både muntligt och skriftligt.
Meriterande är om du har certifieringar inom arbetsområdet (exempelvis behörig ingenjör CCTV och/eller inbrottslarm), erfarenhet av offentlig verksamhet och upphandlingar inom säkerhetsteknik. Även erfarenhet av systemet Omnis 2010 är meriterande.
Personliga egenskaper som vi värdesätter är servicekänsla och flexibilitet samtidigt som du är ansvarstagande och har god analytisk förmåga. Du är strukturerad, lösningsorienterad och har ett stort säkerhetsmedvetande. Du har lätt för att samarbeta och kommunicera med olika aktörer och trivs med att arbeta både självständigt och i team.
Tillträde: Snarast
Omfattning: Heltid
Anställningsform: Tillsvidare
Så tar du dig till Ekerö kommun
Om Ekerö kommun
Vi är en mängd olika verksamheter som tillsammans skapar en unik kommun – där vi alla hjälps åt över enhets- och verksamhetsgränser.
Vi lever vår värdegrund som innebär ett stort engagemang, god kommunikation med öppen dialog och ett professionellt förhållningssätt. Som en mindre kommun i stockholmsregionen kan vi både erbjuda närhet till varandra och en ambitiös utvecklingsresa. För att bli en kommun i framkant behöver vi fylla på med nya perspektiv, och vi hoppas att du vill vara med och bidra med dina.
Ekerö kommun vill vara en attraktiv arbetsgivare och strävar efter ett tydligt fokus på hållbarhet. Under förutsättning att verksamhetens möjlighet att uppfylla sina mål kvarstår, har kommunen en positiv inställning till distansarbete när så är möjligt.
Vi erbjuder t.ex. friskvårdsbidrag, löneväxling till pension, växling av semesterdagstillägg till lediga dagar och rökfri arbetstid.
För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess ber vi dig att skicka in ansökan digitalt, och inte via e-post eller post.
Vi har redan tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och vill inte ha kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.