Arbetsbeskrivning
Om tjänsten
Nu söker vi en engagerad och självständig arkivarie med erfarenhet av registraturarbete till Stockholms universitet. I denna roll kommer du huvudsakligen att arbeta som arkivarie, men även utföra uppgifter som registrator i enlighet med beskrivningen nedan. Du förväntas inta en expertroll samtidigt som du arbetar praktiskt med arkiv- och registratorsuppgifter. Tjänsten innebär att du delar din arbetstid mellan Kemikum (50 %) och institutionen för biokemi och biofysik (DBB), som är en systerinstitution inom den kemiska sektionen (50 %). På DBB kommer det att finnas en person som vägleder dig i det dagliga arbetet. På universitetet finns det även en förvaltningsorganisation med arkivarier och registratorer som du kan vända sig till för stöd och vägledning i arbetet.
Förekommande arbetsuppgifter:
- upprätta/uppdatera arkivbeskrivning och arkivförteckning, efter behov - se till att både fysiska och elektroniska handlingar förvaras korrekt; i rätt databärare/förvaringsenhet, med rätt avgränsning, i rätt ordning och med rätt uppmärkning
- dokumentera och genomföra processerna för arkivering på institutionerna, delta i upprättandet av riktlinjer och styrande dokument för det interna arkivarbetet
- fortsätta arbetet med implementering och utveckling av digitala närarkiv för institutionerna
- samverka med universitetets centrala arkivfunktion i frågor som rör informationshantering
- regelbundet och vid behov verkställa föreskriven gallring
- vara behjälplig vid utlämnande av allmänna handlingar och besvara frågor om arkivbeståndet och informationshantering på institutionen.
- visst arbete med registrering av handlingar i diariesystemet.
- arkivering av diarieförda handlingar i enlighet med offentlighetsprincipen
- framtagande av information och statistik om pågående och avslutande ärenden
Uppdragsperiod och omfattning
Tjänsten är ett konsultuppdrag på heltid med varierande arbetsuppgifter där merparten av arbetet (ca 70 %) beräknas utgöras av arkivarieuppgifter och resterande del (ca 30 %) av registratorsarbete. Uppdraget är initialt på sex månader med planerad start den 1 oktober 2025, med möjlighet till förlängning i ytterligare sex månader. Viss möjlighet till distansarbete finns, beroende på arbetsuppgifternas art.
Krav för tjänsten:
• Högskoleutbildning eller likvärdig utbildning och minst ett (1) års arbetslivserfarenhet från liknande arbete. Alternativt, minst tre (3) års arbetslivserfarenhet som arkivarie
• Praktisk erfarenhet av offentlig verksamhet
• Kunskaper i Ms Office eller likvärdigt
• Kunskaper om dokument- och ärendehanteringssystem (exempelvis Public360, W3D3, Platina, Iipax One Visual Arkiv m. fl.)
• Kännedom om lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet och arkivariers funktion och ansvar
• Kunna kommunicera obehindrat på svenska, såväl i tal som skrift.
• Kunskaper i standarder som, METS, PREMIS, PAIMAS
• Du ska ha arbetat som registrator med de arbetsuppgifter som nämns under ”förekommande arbetsuppgifter”.
För att vi ska ha möjlighet att ta dig vidare i processen behöver du tydligt redogjort i ditt CV att samtliga ovan krav är uppfyllda. Ange vilket/vilka uppdrag som påvisar efterfrågad erfarenhet. Tidsperiod ska anges i år och månad ÅÅ-MM.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och urval sker löpande. Sista ansökningsdag är 2025-08-19.
Kontaktuppgifter
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryterare: Hannah Trollsås via Adecco´s växel 010 – 173 73 00 eller e-post:
[email protected]
Har du frågor angående registrering, var god kontakta supporten via
[email protected]
Välkommen med din ansökan!