Arbetsbeskrivning
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Handelshögskolan har med sina drygt 3 700 helårsstudenter, 470 anställda, 160 internationella partneruniversitet, sina huvudämnen - ekonomi och juridik - och fyra institutioner en unik bredd. Unik är också skolans nära samverkan med näringsliv och offentlig sektor. Handelshögskolan är ackrediterad av EQUIS, AACSB och AMBA och är därmed den enda handelshögskola i Sverige som är Triple Crown-ackrediterad.
Institutionen för ekonomi och samhälle, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet utlyser en tjänst som utbildningsadministratör. Institutionen bedriver utbildning och forskning inom tre olika ämnesområden; ekonomisk historia, kulturgeografi samt innovation, entreprenörskap och management av intellektuella tillgångar. De olika ämnesområdena inom institutionen skapar möjligheter till tvärvetenskaplig utbildning och forskning.
Institutionen är uppdelad i tre avdelningar och har en gemensam administration, som ansvarar för studie-, forsknings-, ekonomi – och personaladministration, kommunikation samt ledningsstöd. Institutionen har ca 70 medarbetare varav åtta arbetar med den gemensamma administrationen. Inom studieadministrationen finns idag tre administratörer som arbetar i team tillsammans.
Arbetsuppgifter
Arbetet som utbildningsadministratör innebär att du administrerar grundutbildningens kurser vid institutionen för ekonomi och samhälle tillsammans med ytterligare utbildningsadministratör. Utbildningsadministrationen arbetar i team och arbetet planeras löpande. Du är ett administrativt stöd till utbildningshandläggare, ämneskoordinatorer och lärare, samt arbetar direkt mot studenterna.
Som utbildningsadministratör tar du ansvar för olika uppgifter inom utbildningsadministration såsom ansvara för planering av scheman och bokning av lokaler. Du ansvarar för förberedelserna av digitala tentor: bokning av tentamenslokaler, skapa aktivitetstillfällen i Ladok, aktivera tentamen i Disa, sätta deadlines för lärare (frågor, rättning) aktivera och avboka tentaplatser.
Du arbetar med löpande kursadministration och har mycket kontakt med presumtiva och registrerade studenter, till exempel att svara på frågor, omregistreringar, avbrott på kurs, studieuppehåll och pedagogiskt stöd samt delta på introduktion vid kursstart. Du ansvarar för att organisera studentevent såsom inspirationskvällar, arbetsmarknadsdag och andra aktiviteter för registrerade studenter.
Du har även rollen som arkivsamordnare vid institutionen och har till uppgift att koordinera arkivhanteringen vid institutionen samt tillse att enheten har en grundläggande ordning på sina handlingar. Ingår även i tjänsten att vara institutionens Gudok-samordnare.
Även andra administrativa arbetsuppgifter för institutionen kan ingå.
Arbetet innebär många kontakter både inom och utanför institutionen, vilket ställer höga krav på kommunikations- och samarbetsförmåga. Du förväntas hålla dig informerad om styrdokument och regelverk för studier och utbildning samt delta i nätverk, möten och arbetsgrupper.
Kvalifikationer
Du har en utvecklad känsla för service och tycker om att tidvis arbeta i högt tempo. Du har ett proaktivt synsätt och har lätt för att identifiera och lösa de uppgifter som uppkommer. Arbetet kräver god samarbetsförmåga, samtidigt som du klarar av att självständigt fullfölja arbetsuppgifterna. Som person är du noggrann och strukturerad, är ansvarsfull och du trivs med att arbeta administrativt. Du är nyfiken på att lära och har en vilja att sätta dig in i nya arbetsuppgifter.
Krav
- Universitets- eller högskoleexamen inom administration, offentlig förvaltning eller liknande ämne som arbetsgivaren bedömer motsvarande samt god administrativ kunskap och erfarenhet.
- Goda språkkunskaper i svenska och engelska, i både tal och skrift.
- Erfarenhet av arbete inom utbildningsadministration inom universitet eller högskola
Meriterande
- Erfarenhet av universitetets studieadministrativa system såsom Ladok, TimeEdit, Canvas, NYA, Akeneo och GUDOK.
- Erfarenhet av SharePoint och Drupal.
- Erfarenhet av webbarbete, studentkommunikation och informationsspridning.
- Arkivkunskap.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Anställning
Anställningen är ett vikariat som sträcker sig till 2026-06-30 med möjlighet till förlängning. Anställningens omfattning är 80-100% med placering vid Handelshögskolan, institutionen för ekonomi och samhälle. Tillträde för anställningen är 1 oktober eller enligt överenskommelse.
Läs mer om anställningen och ansök här:
Göteborgs universitet | Utbildningsadministratör till institutionen för ekonomi och samhälle
Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.
Universitetet tillämpar individuell lönesättning.
Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.