Du har säkert fått frågan "Vad jobbar du med?". I Bjuvs kommun ställer vi istället frågan "Vad jobbar du för?"
Vi arbetar för utveckling, hållbarhet, jämlikhet och framtiden för att tillsammans forma ett helt samhälle.
Vad jobbar du för?
Vill du vara med och göra skillnad i en verksamhet som påverkar människors vardag? Har du ett brinnande intresse för ekonomi och en förståelse för den kommunala världen? Då kan det vara dig vi söker!
Bjuvs Kommun söker Ekonomer med kommunal erfarenhet.
Välkommen med din ansökan.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu två erfarna och engagerade ekonomer med kommunal erfarenhet till vårt team. Ni kommer att spela en viktig roll i den ekonomiska styrningen och utvecklingen av vår verksamhet.
De två tjänsterna kommer att vara controllerstöd åt socialförvaltningen, utbildningsförvaltningen, kultur- och fritidsförvaltningen samt omsorgsbolaget. Tjänsterna innebär ett nära samarbete med chefer, verksamheter och politiska beslutsfattare.
En av tjänsterna kommer också innebära ett särskilt ansvar för kommunens budgetprocess tillsammans med ekonomichefen.
• Budgetarbete, uppföljning och prognoser
• Redovisning, bokslutsarbete och årsredovisning
• Ekonomisk analys och rapportering
• Rådgivning och stöd till verksamhetschefer
• Utveckling av rutiner och processer inom ekonomiområdet
Vi erbjuder
• En meningsfull roll i en samhällsviktig organisation
• Goda möjligheter till kompetensutveckling
• Flexibla arbetsformer och balans mellan arbete och fritid
• Ett välkomnande och kompetent team
KVALIFIKATIONER
• Högskoleutbildning inom ekonomi eller motsvarande
• Dokumenterad erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete inom kommun eller annan del av offentlig sektor är meriterande
• God kunskap om kommunal redovisning, lagstiftning och styrning
• Mycket god analytisk förmåga och ett strukturerat arbetssätt
• God kommunikativ förmåga och vana att presentera ekonomisk information på ett pedagogiskt sätt
Vi ser att du är
• Självständig, initiativtagande och lösningsorienterad
• Samarbetsinriktad och trivs i en rådgivande roll
• Engagerad och driven i att utveckla både dig själv och verksamheten
ÖVRIGT
Ekonomiavdelningen har en central roll i kommunens utveckling. Avdelningen ser till att kommunens budgetprocess är ändamålsenlig och effektiv, att redovisningen är korrekt och att man säkerställer en god och öppen ekonomisk styrning, planering och uppföljning av kommunens verksamhet. Idag arbetar två redovisningsassistenter, en administratör, en redovisningskonsult och tre controllers på avdelningen, förutom ekonomichefen. Under sommaren börjar ytterligare en medarbetare med centrala ekonomiska uppgifter kring redovisning och budget.
Bjuvs kommun har de senaste åren utvecklat och startat upp ett flertal processer för att automatisera och förenkla ekonomiarbetet. Fortsatt utveckling av system och processer är viktigt för att förbättra stödet till förvaltningarna i ekonomifrågor.
Ekonomiavdelningen finns organisatoriskt på kommunledningskontoret som är kommunstyrelsens förvaltning. Här finns även avdelningarna för HR/kvalitet och utveckling, kommunikation, samhällsbyggnad, säkerhet samt kansli.