Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
LEAX Quality söker en HR Business Partner till vår industriella verksamhet
Skicka ansökan 30 dagar kvar
HR HR Business Partner
30 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

LEAX Group AB LEAX Group är en global tillverkare av mekaniska komponenter och system för fordonsindustrin, tunga fordon, gruv- och byggindustrin samt andra verkstadssektorer. Vi är ett snabbt växande, privatägt företag med rötter i Sverige, en årlig omsättning på över 2 miljarder SEK och cirka 1 000 anställda. Vår verksamhet omfattar Sverige, Lettland, Brasilien, Tyskland och Ungern. Läs mer om oss på www.leax.com och bli en del av vår innovativa och dynamiska organisation!


Vill du arbeta nära verksamheten och vara med och forma framtidens arbetsplats inom industrin?

Vi söker en erfaren och engagerad HR Business Partner som vill ta ett helhetsansvar för HR-frågor och bidra till vår långsiktiga utveckling. Hos oss får du en roll i att stötta ledning och chefer, driva förändringsarbete och utveckla våra medarbetar i en miljö där teknik, produktion och människor möts.

Om rollen

I rollen som HR Business Partner på LEAX har du tillsammans med din närmaste kollega ansvar för att utveckla och driva HR-arbetet inom organisationen i Sverige samt lönehantering. Du arbetar både operativt och långsiktigt med att attrahera, utveckla och behålla kompetens, samtidigt som du säkerställer att vi följer arbetsrätt, kollektivavtal och interna riktlinjer. Du utgår från Köping eller Falun samt att resor mellan siterna tillkommer några gånger i månaden.

Dina huvudsakliga ansvarsområden

  • Stöd till chefer i frågor som rör ledarskap, arbetsmiljö, organisation och kompetensutveckling.
  • Ansvar för HR-processer såsom on-boarding, medarbetarsamtal, lönerevision och utbildningsinsatser.
  • Leda och kvalitetssäkra rekryteringsprocesser samt arbeta med employer branding.
  • Utveckla och implementera HR-strategier i linje med företagets affärsmål.
  • Agera stöd till chefer i frågor som rör organisation, ledarskap, kompetens, konflikthantering och arbetsmiljö.
  • Lönehantering och dess månatliga samt årligen återkommande arbetsuppgifter.
  • Förhandlingsansvar gentemot fackliga parter i samråd med CFO.
  • Driva förändringsarbete inom kultur, ledarskap och arbetssätt.
  • Bidra till budgetering och uppföljning av personalkostnader.
  • Säkerställa efterlevnad av arbetsrätt, kollektivavtal och interna policys.

Vi söker dig som har

  • Minst fem års erfarenhet av kvalificerat HR-arbete, gärna som HRBP inom industriell miljö.
  • God kunskap inom arbetsrätt, kollektivavtal och HR-processer samt lönehantering.
  • Erfarenhet av att stötta chefer i förändringsarbete och ledarskapsfrågor.
  • Förmåga att arbeta både operativt och med långsiktiga förbättringar.
  • Relevant akademisk utbildning inom HR, personalvetenskap, lön eller psykologi.
  • Stark kommunikativ förmåga och vana att bygga förtroendefulla relationer.
  • Du har erfarenhet av att coacha chefer eller kollegor i deras professionella utveckling.


Då både svenska och engelska används i det dagliga arbetet krävs att du har goda kunskaper i båda språken, i tal och skrift.

Vi erbjuder

En central roll i ett stabilt och växande industriföretag.

Möjlighet att påverka och utveckla HR-arbetet.

Ett nära samarbete med ledning och verksamhet.

En arbetsmiljö där engagemang, ansvar och förbättring står i fokus.

Ansökan

Låter detta som din nästa utmaning? Mejla in din ansökan till [email protected] och märk upp mejlet med HR Business Partner senast 2025-08-08. Urval sker löpande.

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Jonas Lundberg, CFO, [email protected]


Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-07-09
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare