Upptäck Skinnskattebergs kommun – där arbetsliv och livskvalitet går hand i hand!
Skinnskattebergs kommun - där historiens djup möter framtidens möjligheter och där karriären utvecklas i en sammanhållen och mångfacetterad miljö. Vi är stolta över att kunna erbjuda förmåner till våra blivande medarbetare som till exempel möjlighet till semesterväxling och friskvårdsbidrag. Som en tillåtande organisation, uppmuntrar vi till stort eget ansvar och möjligheten att utvecklas både personligt och professionellt.
Här i hjärtat av Bergslagen finner du inte bara en arbetsplats, utan en levande gemenskap där varje individ spelar en avgörande roll. Utforska vårt rika kulturarv och låt dig inspireras av den naturliga skönheten som omger oss. Skinnskattebergs kommun erbjuder en perfekt balans mellan en fullstor verksamhet i ett litet format och en livsstil där lugnet i våra skogar och sjöar ger en känsla av harmoni och tillhörighet.
Skinnskattebergs kommun tillhör finskt förvaltningsområde, vilket innebär att kunskaper i det finska språket är meriterande och ger dig en extra fördel i din karriär hos oss.
Sök Sveriges viktigaste jobb och bli en del av vår gemenskap här i Skinnskattebergs kommun! Tillsammans kan vi göra skillnad och forma en framtid där varje individ är betydelsefull.Verksamheten
Ekonomikontorets uppgift är att vara stödfunktion inom ekonomi, finans och upphandling. Idag arbetar fem personer på enheten och vi delar på arbetsuppgifter, har egna ansvarsområden och arbetar med att utveckla ekonomiprocesser och system. Verksamhetsområdena är många och det ger dig möjlighet att bidra med dina kunskaper, få chansen att arbeta med delar som du tycker är intressanta och samtidigt erbjuder vi möjlighet till ytterligare kompetensutveckling.
Arbetsuppgifter
Som ekonom innebär ekonomiarbetet att upprätta, följa upp och analysera budget, prognoser och bokslut för några sektorer och nämnder. Arbetet utförs i ett nära samarbete med budgetansvariga och du tar fram rapporter och presenterar för mindre grupper av tjänstepersoner eller politiker. Till verksamheterna är du ett ekonomiskt stöd, tar fram förslag och är även med och utbildar kollegor i ekonomifrågor.
Arbetet innehåller löpande ekonomiadministration och i dina arbetsuppgifter ingår också att tillsammans med kollegor ta fram övergripande sammanställningar, analys- och beslutsunderlag. Vi har hög ambitionsnivå och det är viktigt att du har lätt för att arbeta både självständigt och i grupp. Hos oss ges du möjlighet att driva olika förbättringsprojekt då vi ser över våra ekonomiprocesser och olika systemstöd. Förbättrad systemanvändning är en del och några av våra verksamhetssystem är Visma, EDP Future och Fast2. Tjänsten innebär att du har många kontaktytor och kräver att du har lätt för att samarbeta. Här ges du också möjlighet att arbeta med digitalisering och effektiviseringar. Fokus är att säkerställa processerna och utveckla arbetet med rapporter för att ge en rättvisande bild av ekonomin.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en examen inom ekonomi från högskola eller universitet. God svenska i tal och skrift och mycket goda kunskaper i Excel krävs. Tidigare arbete inom offentlig sektor och med komplexa affärssystem samt investeringsredovisning är meriterande. Vi ser gärna att du tidigare arbetat med redovisning och har lätt för att kommunicera ekonomifrågor. Du är systematisk och arbetar metodiskt. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Arbetstid/Varaktighet
Tjänsten är på heltid och tillsvidare med tillträde efter överenskommelse. Intervjuer kommer att ske under vecka 33.
Övrigt
Fackliga företrädare nås via kommunens växel, 0222- 51 55 00.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.