Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Tillståndshandläggare till Arbetsmiljöverket!
Skicka ansökan 44 dagar kvar
Handläggare Tillståndshandläggare
44 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

På Arbetsmiljöverket jobbar vi tillsammans för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Därför hjälper vi arbetsgivare att uppfylla de krav som finns och informerar om hur arbetsmiljöarbetet blir en naturlig del av vardagen. Med arbetsmiljölagen som grund tar vi fram regler, inspekterar arbetsplatser och sprider kunskap om arbetsmiljöfrågor. Uppdraget är allvarligt men vår vardag präglas av arbetsglädje och vi är omtänksamma och hjälpsamma kollegor.  Vill du använda ditt engagemang, ditt mod och din kompetens för att göra skillnad i våra livsavgörande frågor? Då är vi nyfikna på att få veta mer om dig. Ditt nya jobb Vi söker nu en handläggare med tillträde i början av oktober 2025. Du kommer tillsammans med kunniga och engagerade medarbetare arbeta med att handlägga och utreda våra tillståndsansökningar inom minderårigas arbetsmiljö, asbest, kemiska arbetsmiljörisker och biocider. Dina arbetsuppgifter kommer främst innebära att utreda tillståndsansökningar inom ovanstående områden. Du kommer i det vardagliga arbetet utreda om bolag och privatpersoner som söker har den kunskap och kompetens som behövs för att få tillstånd. Du kommer samarbeta med inspektörer i hela Sverige i dessa bedömningar samt även ha kontakt med sökanden som behöver hjälp och vägledning i ansökningsprocessen. I statstjänstemannarollen ingår att bemöta allmänheten på ett professionellt och sakligt sätt, besluten du fattar kan få stor inverkan för företag och privatpersoner. Du kommer göra individuella bedömningar i varje ärende utifrån Arbetsmiljöverkets föreskrifter. Rollen tillhör avdelningen för juridik och informationshantering som ansvarar för att samordna, utveckla och kontrollera övergripande rättsfrågor. Avdelningen handlägger ärenden om tillstånd, undantag och medgivande inom myndighetens verksamhetsområden. Din bakgrund Rollen kräver att du har: • Relevant högskoleutbildning om minst 120 poäng enligt det gamla högskolesystemet eller minst 180 högskolepoäng enligt det nya. Om du har relevant arbetslivserfarenhet kan även annan utbildning bedömas som likvärdig. • Erfarenhet av ärendehandläggning. • God IT-vana och erfarenhet att använda olika digitala plattformar och IT-system. • Mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift. Det är meriterande om du även har: • Erfarenhet av ärendehandläggning inom offentlig förvaltning. Som person ser vi att du kommer att trivas och lyckas i rollen om du kan planera och strukturera ditt arbete för att hinna med tidsfrister. Du trivs med att följa rutiner och processer och är ödmjuk mot dig själv och din omgivning. Rollen kräver även att du är flexibel, stresstålig och relationsorienterad eftersom du kommer ha många kontaktytor. Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. En anställning hos oss kan innebära att befattningen placeras i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med eller utan registerkontroll kan därför komma att göras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning genomförs enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). Vad vi erbjuder dig Arbetsmiljöverket är en trygg och stabil arbetsgivare och en myndighet som hela tiden förändras med samhället vi verkar. Vi är stolta över att få använda vår kunskap och vårt förtroende i vårt viktiga samhällsuppdrag. Tillsammans skapar vi en inkluderande kultur, som rymmer hjärta, mod och hjärna. Hos oss blir hela du en viktig del i något större. Anställningen är ett vikariat på 6 månader, på heltid och är för närvarande placerad på vårt kontor i Solna med start i början av oktober. Vi tillämpar individuell lönesättning. Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha en hållbar arbetsmiljö och en balans mellan jobb och fritid. Därför har vi flexibla arbetstider eller tillämpar förtroendearbetstid och ger möjlighet till distansarbete där verksamheten så tillåter. Om oss och våra förmåner och villkor Så rekryterar vi Vi använder kompetensbaserad rekrytering, både för att kvalitetssäkra rekryteringen och för att motverka diskriminering. Vi ber dig därför att endast bifoga ett CV, och svara på några frågor istället för ett personligt brev när du registrerar din ansökan. Intervjuer sker från vecka 35. Vi tycker att det är viktigt att även du får göra din bedömning av oss. Därför välkomnar vi frågor före såväl som under rekryteringsprocessen. Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Marita Jonsson för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel: 010-730 90 00. Vill du jobba tillsammans med oss för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet? Välkommen med din ansökan senast den 17 augusti 2025! Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverkets rekryteringsfunktion varför vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag eller annonssäljare.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-07-04
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet 3 - 6 Månader
Hemsida Länk

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Liknande jobb

Förvaltare Fastighetsarbetare Fastighetskoordinator Förvaltningscontroller Förvaltningssamordnare Förvaltningskoordinator Förvaltningsadministratör
29 juni
Assistent Samordnare Registrator Koordinator Handläggare Administratör Office Manager
Idag