Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta i en samhällsviktig funktion där service, kvalitet och struktur står i fokus? Då är detta jobbet för dig!
Arbetsplatsen
Kommunledningsförvaltningen innefattar flera olika centrala enheter som utgör ett stöd för övrig verksamhet inom kommunens organisation; kanslienheten, ekonomienheten, HR-enheten, kommunikationsenheten, säkerhetsenheten samt arbetsmarknadsenheten.
Kanslienheten har både kommunhuset och kommunarkivet som arbetsplats och har till uppgift att arbeta förvaltningsövergripande inom nämndsadministration, registrering, arkiv, reception, informationssäkerhet, GDPR samt IT och digitalisering. Vi jobbar för att uppnå uppsatta mål och värdesätter gemensamt engagemang, kvalitet och service. Vi uppmuntrar självständighet vilket ger frihet att ta initiativ och forma arbetet utifrån våra styrkor.
Arbetsuppgifter
Förutom registrering av allmänna handlingar innehåller rollen som registrator även en del extra uppdrag. Rollen har en fot både i receptionsarbetet och i arkivarbetet, vilket innebär att du kommer vara delaktig i hela kanslienhetens uppdragsområde. Du kommer också ha mycket kontakt med förvaltningarna i frågor kring utlämnande av allmänna handlingar, arkivvård och leveranser till ett kommande e-arkiv.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har utbildning eller gedigen erfarenhet i arkiv- och informationsvetenskap, registratorsutbildning eller annan kunskap/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer är relevant för tjänsten. För att trivas i tjänsten ser vi att det behövs flerårig erfarenhet av arbete med registratur och arkivsamordning inom offentlig verksamhet samt erfarenhet av att hantera begäran av allmänna handlingar och arbete enligt lagar såsom Tryckfrihetsförordningen, GDPR, arkivlagen samt offentlighets- och sekretesslagen. Arbetet kräver även att du kan kommunicera obehindrat på svenska i tal och skrift. Du behöver ha god kunskap om informationssäkerhet, kunskaper om dokument- och ärendehanteringssystem, arbete med e-arkiv samt ha mycket goda kunskaper i Microsoft 365. Det är meriterande om du har kunskaper i Ciceron och Visual Arkiv. Det är även en fördel om du har inblick i hur kommunala bolag fungerar.
Som person är du serviceinriktad med förmågan att se frågor i ett större perspektiv. Du är flexibel och ser möjligheter i förändringar. Vidare är du en person som tar initiativ och sätter i gång aktiviteter för att uppnå resultat. Sist men inte minst är du strukturerad och kvalitetsmedveten, kan prioritera mellan arbetsuppgifterna och trivs med att arbeta i team. Arbetsgivaren lägger stor vikt vid den personliga lämpligheten.
Övrigt
Karlsborgs kommun använder sig av rekryteringsverktyget Varbi för att hantera ansökningar, vilket också är ett led i att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess. Du söker jobbet genom länken i annonsen. Intervjuer kommer ske i slutet vecka 34 och 35.
Du som funderar på att söka tjänsten är varmt välkommen att höra av dig till oss, men vi undanber oss kontakt från försäljnings- och rekryteringsbolag.
Karlsborgs kommun som arbetsgivare
Karlsborgs kommun med sina ca 7 000 invånare hälsar dig välkommen till en fantastisk boendemiljö och rika rekreationsmöjligheter! Karlsborg är den lilla kommunen med det storslagna läget vid Vätterns strand. Det fantastiska landskapet, närheten till Tivedens skogar tillsammans med sjöarna och vattendragen ger Karlsborg dess alldeles unika prägel - En guldplats helt enkelt, vilket du kan ta del av via film https://youtu.be/aiKLf7PYHiQ
Hos arbetsgivaren Karlsborgs kommun är det viktigt att varje medarbetare kan känna stolthet över sin insats och sin verksamhet. Det tror vi bland annat skapas genom att ge alla möjlighet att utvecklas, lära nytt och medverka i förbättrings- och utvecklingsarbetet.
Det finns bra pendlingsmöjligheter till och från bl a Skövde, för dig som inte är redo att flytta hit än. Kommunen har ungefär 500 anställda. Kika gärna in och ta del av vår vardag på vårt https://www.instagram.com/karlsborgs_kommun/