Arbetsbeskrivning
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns omkring 47 000 studenter och mer än 8 800 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.
Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet.
Om arbetsplatsen
Vikariatet som ekonomiadministratör är inom Gemensamma förvaltningen vid Lunds universitet på sektion Ekonomi, avdelning Redovisning- och reskontra.
Avdelningen består av två grupper Inbetalningar och redovisning samt Fakturahantering och utbetalningar med totalt 20 medarbetare. Du kommer att tillhöra den sistnämnda gruppen. Tillsammans utvecklar och ansvarar avdelningen för universitetets ekonomiska redovisning samt identifierar förbättringsmöjligheter för en rationell ekonomiadministration. Ger stöd, rådgivning, utbildning och information i ekonomi- och systemhantering. Upprättar myndighetens finansiella bokslut och ekonomisk rapportering till ledningen och andra intressenter.
Gruppen Fakturahantering-och utbetalningar arbetar i huvudsak med drift och administration av universitetets elektroniska inköps- och fakturahanteringssystem Visma Proceedo (kallat Lupin). Arbetet omfattar också en stor del support till användare ute i organisationen och vid behov även direktkontakt med våra leverantörer. Gruppen administrerar leverantörsreskontran i Raindance, registrerar utbetalningar och skickar betalfiler till banken. Utför anläggningsredovisning och gör löpande avstämningar och kvalitetskontroller.
Sektionen Ekonomi sitter samlad på Byrålogen, Sandgatan 5 i ljusa lokaler med närhet både till centralstationen och till centrum.
Arbetsuppgifter
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara:
- Fakturaadministration och avvikelsehantering i universitetets elektroniska fakturahanteringssystem.
- Registrera leverantörer och göra löpande uppdateringar i reskontran samt registrera manuella utläggsersättningar.
- Hantera stipendieutbetalningsärenden
- Granska redovisning av handkassa inkl. påfyllnad
- Kvalitetssäkra bokföring och regelefterlevnad
- Stöd och rådgivning till verksamheten
- I övrigt delta i avdelningens arbetsuppgifter
Krav för anställningen
För att vara aktuell för anställningen krävs:
- Ekonomiutbildning på högskole-/universitetsnivå eller motsvarande eftergymnasial utbildning.
- Några års erfarenhet av arbete med ekonomi- och redovisningsfrågor.
- God datorvana och goda kunskaper i Excel.
- Hög känsla för service och ett flexibelt arbetssätt.
- God samarbetsförmåga.
- Förmåga att kunna arbeta självständigt, strukturerat och noggrant.
- God förmåga att uttrycka sig väl, både skriftligt och muntligt på svenska och engelska.
Hänsyn kommer även tas till hur den sökande genom sin erfarenhet och kompetens bedöms komplettera och stärka arbetet inom gruppen.
Vi erbjuder
Lunds universitet är en statlig myndighet vilket innebär att du får särskilda förmåner som t ex generös semester och friskvårdstimme. Vi har även ett flextidsavtal som skapar goda förutsättningar för balans mellan arbete och fritid. Läs mer på universitetets webbplats om att vara anställd vid https://www.lu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss
Övrigt
Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan.
Vi ämnar att kalla på intervju under vecka 33 och 34.
Så här söker du
Anställningen söks via universitetets rekryteringssystem. Ansökan ska innehålla ett personligt brev där du beskriver hur du uppfyller kvalifikationskraven och varför du är intresserad av anställningen samt ett CV. Ansökan bör även innehålla övrigt som du önskar åberopa (kopior av examen, betyg, intyg, rekommendationsbrev, uppgifter till referenser etc).
Sektionen Ekonomis huvuduppgift är att ge verksamheten vid Lunds universitet stöd för en rationell ekonomiadministrativ hantering och tillgodose behoven av högkvalitativ ekonomisk information för att underlätta beslutsfattande inom och utanför universitetet. Detta innebär bl.a. att sektion Ekonomi: ansvarar för universitetets ekonomimodell och redovisningssystem, ger institutionerna stöd i deras dagliga ekonomihantering, kvalitetskontrollerar bokföringen, samordnar bokslutsarbetet, rapporterar till myndigheter, tar fram ekonomiska sammanställningar som behövs för uppföljning och beslutsfattande, ger utbildning och information i ekonomiadministrativa frågor. Sektion Ekonomi ansvarar också för universitetets likviditetshantering, lånehantering, ränteberäkning samt stiftelse- och fondförvaltning. Därutöver bistår sektion Ekonomi universitetet i upphandlingsärenden med syfte att skapa förutsättningar för effektiv och rationell anskaffning. Avdelningen inköp och upphandling handlägger dessutom anslutningar kring e-fakturering och e-inköp via Lupin, ett system för elektroniskt fakturaflöde och inköp via webb-portal.
Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.