Vad roligt att du är intresserad av att jobba hos oss! Då värderar du förmodligen, precis som vi, ett jobb som är viktigt på riktigt. Här på Kalmar kommun arbetar vi tillsammans för att hela tiden göra Kalmar ännu bättre - för alla som lever sina liv här, driver företag eller besöker vår fina kommun.
Socialförvaltningens uppdrag är att främja människors sociala och ekonomiska trygghet, jämlikhet i levnadsvillkor och aktiva deltagande i samhällslivet. Vi arbetar därför processorienterat så att våra brukare får sitt behov av stöd och hjälp tillgodosett med god kvalitet – våra processer hjälper oss att skapa värde för dem vi finns till för.
Välkommen till oss!
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en familjehemssekreterare till familjehemsenheten. Vi erbjuder dig ett stimulerande och ansvarsfullt arbete tillsammans med en erfaren, engagerad och driven arbetsgrupp. Du kommer ingå i en enhet som består av barnhandläggare, familjehemssekreterare, rekryterare samt 1:e socialsekreterare och två enhetschefer. Vi har en nära arbetsledning och arbetar enligt BBiC och Signs Of Safety. Vi värnar om vårt goda arbetsklimat och stöttar och hjälper varandra i det dagliga arbetet.
Vi är uppdelade i tre team. Ett består av rekryterare och familjehemssekreterare och två av barnhandläggare samt 1:e socialsekreterare. Barnhandläggare och familjehemssekreterare har gemensamma behandlingskonferenser, vilket ger ett nära samarbete med stort fokus på det tredelade föräldraskapet och med barnet i centrum. I och med att vi arbetar i mindre team finns det god kännedom och stöttning i varandras ärenden och medhandläggare tillsätts alltid vid behov.
Arbetet är självständigt och resor är en del av arbetet, där vissa är långväga.
Kalmar kommun deltar i Sveriges Kommuner och Regioners satsning Yrkesresan som är ett koncept för introduktion och kompetensutveckling.
KVALIFIKATIONER
Vi söker en kunnig, engagerad och handlingskraftig familjehemssekreterare som vill göra skillnad. Du trivs med att arbeta i team men också med att arbeta självständigt. Som person är du strukturerad och har förmåga att hantera komplexa och svåra ärenden. Ibland kan arbetet växla snabbt och förutsätter att du har förmåga att anpassa dig till nya situationer. Du har förmåga att uttrycka dig väl i såväl tal som skrift och har ett respektfullt sätt att bemöta andra.
Det är ett krav att ha en socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Det är meriterande med erfarenhet av att arbeta som familjehemssekreterare eller någon form av familjebehandling. Har du tidigare erfarenhet av Signs of Safety och BBIC är även det meriterande.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Körkort B är ett krav.
För anställning som familjehemssekreterare krävs godkänt registerutdrag från belastningsregistret.
Vi kommer att kalla aktuella kandidater till intervju löpande under ansökningstiden så tveka inte att skicka in din ansökan så snart som möjligt.
ÖVRIGT
Kalmar kommun kontrollerar identitet och arbetstillstånd innan någon anställs. Detta innebär att du som söker jobb hos oss behöver visa legitimation. Om det är aktuellt kan du även behöva visa upp ditt uppehålls- och arbetstillstånd.
Som tillsvidareanställd i Kalmar kommun kommer du att krigsplaceras på din arbetsplats och förväntas bidra med ditt arbete vid höjd beredskap.
Vissa tjänster inom Kalmar kommun är placerade i säkerhetsklass, vilket innebär att en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen kan komma att genomföras före beslut om anställning.