Vi söker nu en erfaren och engagerad interim gruppchef till en av våra kunder inom offentlig sektor, med ansvar för att leda och utveckla en nyetablerad grupp inom IT-plattformar och infrastruktur.
Om uppdraget
Du kommer att ingå i sektionens ledningsgrupp och ha fullt ansvar för gruppens personal, budget, ekonomi och leveranser. Gruppen ansvarar för kritiska delar av IT-miljön såsom:
Serverkapacitet och lagring
Applikationsdrift
Cloud operations
Identitet och behörigheter
Nätverk och infrastruktur
Operativ säkerhet
Uppdraget innebär att omsätta verksamhetsplan och strategi till operativ verklighet, leda utvecklingsarbete, säkerställa kvalitet i leverans och främja ett gott medarbetarskap. Du kommer att ha en viktig roll i det pågående förändringsarbetet inom IT-organisationen.
Vi söker dig som har:
Relevant högskoleexamen om minst 180 hp (t.ex. teknik, ekonomi, ledarskap)
Minst 10 års erfarenhet som chef med personal-, verksamhets- och ekonomiansvar
Minst 5 års erfarenhet av att leda stora grupper (minst 15 direktrapporterande)
Erfarenhet från minst två uppdrag där du lett team inom IT-plattformar eller infrastruktur
Dokumenterad erfarenhet som projektägare eller beställare i minst tre IT-utvecklingsprojekt
Minst 3 års erfarenhet av planering och uppföljning av IT-drift och förvaltning
Erfarenhet av att driva verksamhet med kommersiella avtal över 50 MSEK per år
Minst 3 års erfarenhet i ledande IT-roll inom offentlig sektor
Meriterande:
5+ års erfarenhet av agila metoder i aktiv roll (ex. Agile coach, Scrum Master, teamledare)
5+ års erfarenhet av ITIL i ledande eller operativ roll inom IT-drift/support/förvaltning
Egenskaper vi värdesätter:
Tydligt och coachande ledarskap
God kommunikativ förmåga och mod i beslutsfattande
Strategiskt tänkande kombinerat med operativ leveransförmåga
Förmåga att leda i förändring och motivera team i en dynamisk miljö