Arbetsbeskrivning
Solsången är ett litet och trivsamt särskilt boende i hjärtat av Körfältet och inom gångavstånd från centrum. Solsången särpräglas av familjär stämning med närhet och tillgänglighet till vacker utemiljö. Hos oss blir du en del av en positiv och lärande kultur där medborgarfokus, samarbete och utveckling genomsyrar både verksamhetens uppbyggnad och utformning.
Tillsammans arbetar vi för hög medborgarnöjdhet och medarbetarstolthet, samtidigt som det alltid finns möjlighet till kollegialt stöd.
Ditt nya jobb
I rollen som undersköterska med samordnaruppdrag agerar du "spindeln i nätet" och planerar, organiserar samt sköter den dagliga driften av vår verksamhet. Som samordnare är du direkt underställd enhetschef och är i stor utsträckning med och påverkar din arbetsdag. Du agerar som en god ambassadör för arbetsgivare och arbetsplats.
Du har din grundanställning på enheten som undersköterska på 100% med arbetstid förlagd till vardagar mellan klockan 07:00 -15:30. Samordnaruppdraget förlängs årsvis mot extra tillägg. Merparten av tiden kommer periodvis vara förlagd mot omsorgsarbete.
Vanliga arbetsuppgifter
Arbetet innefattar omvårdnadsarbete varvat med administrativa uppgifter och innebär såväl självständigt arbete som nära samarbete med enhetschef, sektorsadministratör, medarbetare inom enheten samt externa parter. Med din helhetssyn, ditt goda omdöme och tydliga kommunikation ser du till att det dagliga arbetet på enheten fungerar väl. Det kan exempelvis innebära att:
• Bemanna och schemalägga utifrån lagstiftning och erhållna ekonomiska ramar, samt ombesörja korttidsrektytering.
• Omvårdnadsarbete, både inplanerad och vid händelse av korttidsfrånvaro och ledsagning.
• Handleda medarbetare och säkerställa god planering för introduktion av nyanställda, praktikanter och feriearbetare.
• Medverka vid medborgares in- och utflytt.
• Vara delaktig i lokal ledningsgrupp.
• Stötta och handleda ombud i olika ombudsroller.
• Upprätta och revidera lokala rutiner.
• Skapa och bibehålla goda relationer med medborgare, medarbetare och anhöriga.
• Vara delaktig i enhetens verksamhetsplanering och månadsuppföljningar.
Enhetschef kan utöver detta delegera andra arbetsuppgifter.
Din kompetens
Krav
• Gymnasial utbildning
• Mycket goda kunskaper i det svenska språket, muntligt och skriftligt.
• Goda datakunskaper och systemvana.
• Undersköterska med intyg om skyddad yrkestitel från Socialstyrelsen.
• Vård- och omsorgserfarenhet, mer än 2 år.
• Erfarenhet av administrativt arbete, gärna verksamhetsplanering och samordning.
Meriterande
• Tidigare arbete som samordnare inom vård- och omsorg.
• Erfarenhet av att arbeta i aktuella datasystem såsom Heroma, Viva, Excel, Outlook, Teams.
• Kunskap om kollektivavtal och arbetstidslagar.
• Erfarenhet av att leda personalgrupper.
Många av arbetsuppgifterna handlar om att kunna ta emot- och föra information vidare på ett sakligt, korrekt och tydligt sätt. Du kommer att få samarbeta och kommunicera med människor med olika språklig bakgrund och du förväntas bidra med dina erfarenheter och din kompetens på ett positivt och konstruktivt sätt.
Vi söker dig
Vi söker dig som har förmågan att planera, bemanna och organisera verksamheten – alltid med ett kostnadsmedvetet och långsiktigt tänk. Du trivs med att ta ansvar, göra kloka prioriteringar och låta mål och resultat guida både dina beslut och ditt sätt att arbeta. För dig är förändring inget hinder, snarare en möjlighet. Du har lätt att anpassa dig när förutsättningarna skiftar, och din helhetssyn gör att du ser längre än bara din egen roll – du agerar för hela verksamhetens bästa.
Du är en person som håller fast vid det gemensamt beslutade. Du följer uppsatta mål, planer och riktlinjer, och du bidrar aktivt till att de blir verklighet i det dagliga arbetet. Du har också modet och nyfikenheten att tänka nytt, att komma med idéer- och sätt att utveckla både arbetsmetoder och samarbete.
Din kommunikativa förmåga är en styrka – du lyssnar in, uttrycker dig tydligt och hanterar meningsskiljaktigheter på ett konstruktivt sätt. Du är trygg, stabil och medveten i dig själv. Du vet när det är dags att vara professionell, och när relationer behöver perspektiv.
Känner du igen dig? Då hoppas vi att du söker – vi ser fram emot att lära känna dig.
Tillträde sker enligt överenskommelse, tidigast 2025-09-01.
Så går rekryteringen till
Intervjuer kan ske löpande. Vi vill att du bifogar CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Det ber vi dig komplettera med om det blir aktuellt med en intervju.
Östersunds kommun har före annonsering övervägt val av annonseringskanaler och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare.
Vad erbjuder vi?
Östersunds kommun erbjuder dig förmåner så som betald semester från första anställningsåret, semesterväxling, friskvårdsbidrag eller friskvårdstimme. Via vår förmånsportal får du ta del av oberoende pensionsrådgivning och en mängd rabatter och erbjudanden. Du kan dessutom få snabbt och professionellt stöd från olika specialister, som till exempel psykologer, jurister och ekonomer, genom tjänsten Personalstöd. Du kan läsa mer om våra förmåner på vår hemsida: https://www.ostersund.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/sa-har-jobbar-vi/lon-och-formaner.html
Om Vård- och omsorgsförvaltningen
Att jobba med hjärtat hos oss på Vård- och omsorgsförvaltningen innebär att du bidrar till att skapa enklare, rikare och tryggare liv för invånarna i Östersund. Vi arbetar med människor i alla åldrar och strävar efter att alltid göra skillnad i vardagen. Det är viktigt. På riktigt.