Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet.
En av våra handläggare påbörjar nya uppdrag. Vi kan erbjuda dig ett varierat arbete med mycket ansvar. Kom till oss och gör skillnad!
Verksamheten består av sammanlagt 11 handläggare, 2 administratörer och 1 enhetschef. Överförmyndaren har sin placering på Östra kommunhuset med goda bussförbindelser till och från Centralstationen. Överförmyndarenheten är organiserad som två team. Ansökningsteamet arbetar med kontakt mot tingsrätterna, nya ansökningar och rekrytering av ställföreträdare. Tillsynsteamet utövar löpande tillsyn och granskning av ställföreträdare.
Vi ser fram emot din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Kristianstads kommun arbetar för att vidareutveckla Överförmyndarverksamheten inom Skåne Nordost (SKNO). Det innebär att Kristianstads kommun samverkar i Överförmyndarfrågor med Osby, Östra Göinge och Hörby. Kristianstads kommun är värdkommun och här utförs allt arbete.
Överförmyndarenheten utövar tillsyn över och ger god service i samtliga ställföreträdarskap. Som handläggare hos oss får du ett varierat arbete med mycket ansvar. I rollen ingår att självständigt och rättssäkert granska årsredovisningar samt fatta beslut om arvode. Arbete med rekrytering, kontroll, utbildning och information till ställföreträdare (gode män/förvaltare) kan förekomma.
Du fattar självständigt beslut på delegation från överförmyndarnämnden. I förekommande fall utreder och föredrar du ärenden i tingsrätten och överförmyndarnämnden alt överförmyndaren. Tillsammans med övriga inom verksamheten driva övergripande utvecklingsfrågor.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har akademisk examen (180hp/120p) med inriktning mot socialt arbete, ekonomi, juridik alternativt annan inriktning och erfarenhet som arbetsgivaren finner motsvarande. Vi vill att du har erfarenhet från självständigt utredningsarbete och du ska vara van vid att självständigt kunna läsa samt tolka lagar och förordningar. Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsarbete kopplat till barnärenden.
Vi ser gärna att du har erfarenhet från tidigare arbete inom kommunal eller statlig organisation. Särskilt meriterande är erfarenhet från tidigare arbete inom överförmyndarverksamhet eller arbete med ekonomisk redovisning. Kunskap om de för verksamheten gällande lagar och förordningar är också en fördel.
Eftersom kommunikation och dokumentation ingår i arbetsuppgifterna krävs god kunskap på svenska såväl i tal och som skrift. Du har god datorvana och hanterar Officepaketet i ditt dagliga arbete. Det är en fördel om du har erfarenhet av verksamhetssystemet Wärna och Evolution. Det är meriterande om du som söker har B-körkort för manuell växellåda.
För att lyckas i rollen har du förmåga att tillämpa specialiserad och detaljerad expertkunskap samt förmågan att förmedla denna till andra på ett pedagogiskt sätt. Du behöver vara bra på att noggrant analysera och bedöma olika typer av information för att dra väl genomtänkta slutsatser och skapa fungerande lösningar. Du kan följa instruktioner, procedurer, lagstadgade krav och policys och förhåller dig till uppsatta tidplaner. Arbetsbelastningen kan variera periodvis och du behöver ha förmåga att hantera ett växlande arbetstempo.
ÖVRIGT
Kommunledningskontoret leder, samordnar, följer upp och utvecklar kommunens verksamhet utifrån en helhetssyn. Här finns verksamheter som ekonomi, HR, IT, medborgarcenter och strategiska frågor samt all gemensam service med lokalvårds-, måltids- och transportverksamheter i förvaltningen. Kommunledningskontorets arbete ska bidra till en positiv utveckling för alla som bor, arbetar, driver företag, studerar eller besöker vår kommun. Kommunstyrelsen ger ramarna och direktiven.
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.