Arbetsbeskrivning
Mullsjö kommun är liten till ytan men rymmer stor livskvalitet. Här finns ett aktivt friluftsliv med fiskerika sjöar, natursköna vyer och miltals av vandrings- och cykelleder. Unika bruksmiljöer, kyrkor, konst och teater skapar tillsammans med ett aktivt närings- och föreningsliv en levande och växande kommun. I Mullsjö kommun arbetar vi nära varandra för att lyckas utifrån tre målområden Trygghet, Tillsammans och Tillväxt.
Vi söker en erfaren biståndshandläggare med inriktning LSS/socialpsykiatri.
Biståndsenheten består av 5 biståndshandläggare, varav 3 handläggare som är inriktade mot handläggning inom äldreomsorgen och som utreder enligt socialtjänstlagen (SoL), och 2 biståndshandläggare som utreder enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) samt enligt socialtjänstlagen (SoL). På Biståndsenheten eftersträvar vi likvärdiga bedömningar och att hålla hög rättssäkerhet. Då en av våra medarbetare ska vara tjänstledig för studier i höst söker vi nu en ersättare som har erfarenhet av handläggning inom LSS och socialpsykiatri.
ARBETSUPPGIFTER
Som biståndshandläggare med inriktning LSS och socialpsykiatri, kommer du att arbeta med utredningar och bedöma behov enligt lagstiftningarna LSS och SoL, samt fatta beslut och följa upp insatser. Målgruppen innefattar både barn och vuxna. I det dagliga arbetet ingår även dokumentation, individuella möten med enskilda och närstående samt samverkan med andra aktörer inom och utom den egna organisationen. Du arbetar självständigt med stöd av kollegor och enhetschef.
Enheten har regelbundna möten för ärendedragning. Utveckling av arbetssätt och handläggningsprocess pågår ständigt. I det dagliga arbetet bidrar du till utveckling genom att ge förslag och delta aktivt i uppföljningar, utvärderingar och kommunicering av frågor.
Arbetet innebär kvalificerat utredning-och uppföljningsarbete, som präglas av ett gott bemötande, välgrundade beslut och hög rättssäkerhet. I ditt uppdrag ingår också att medverka i det systematiska kvalitetsarbetet på arbetsplatsen. Då vi är en liten grupp som arbetar nära varandra är samarbetet en viktig del av arbetet.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med socionomexamen, sociala omsorgslinjen, socialpedagog eller annan akademisk utbildning som av arbetsgivaren bedöms likvärdig. Det är starkt meriterade om du har arbetat med myndighetsutövning tidigare. Som person ser vi att du är trygg, stabil och har en god förmåga till självinsikt.
I ditt arbete är du relationsskapande och du trivs med samarbete såväl inom den egna arbetsgruppen som med andra verksamheter och myndigheter. I arbetet kommer du träffa människor med olika bakgrunder och erfarenheter, det är därför viktigt att du är lyhörd och gentemot de människor du möter. Det är viktigt att du är flexibel och kan anpassa dig i ändrande omständigheter med ett lösningsfokuserat förhållningsätt. Du är välorganiserad och planerar ditt arbete självständigt samt förmedlar information tydligt och enkelt, både muntligen och skriftligen. Kvalitet, bemötande och samarbete är det viktigaste framgångsfaktorerna i vår gemensamma värdegrund.
Kvalifikationer:
• Socionomutbildning, sociala omsorgslinjen, socialpedagog eller annan akademisk utbildning som av arbetsgivaren bedöms likvärdig.
• God förmåga att uttrycka dig i tal och i skrift samt att kommunicera på svenska.
• B-Körkort
• Erfarenhet av handläggning och myndighetsutövning inom socialtjänstens område
Meriterande:
• Utbildning i socialrätt på lägst högskolenivå
• Utökad juridisk kompetens inom området LSS/socialpsykiatri
• Erfarenhet av handläggning i LSS
• Erfarenhet av verksamhetssystem Combine och Cosmic
ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Alla kandidater som kallas till intervju ska vid intervjutillfället styrka sin identitet genom att uppvisa identitetshandling (pass eller nationellt ID-kort utfärdat av Polismyndigheten).
Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. I samband med anställning behöver du även styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med identitetshandling. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varmt välkommen med din ansökan!