Myndigheten för psykologiskt försvar värnar det öppna och demokratiska samhället och den fria åsiktsbildningen genom att identifiera, analysera och bemöta otillbörlig informationspåverkan och annan vilseledande information som riktas mot Sverige eller svenska intressen.
Myndigheten leds av en generaldirektör och har ca 80 anställda.
Huvudkontoret finns i Karlstad och myndigheten har även kontor i Solna.
Den administrativa avdelningen består av tretton personer och ansvarar för ekonomi, juridik, HR, kommunikation, arkiv och registratur, reception, vaktmästeri och IT-stöd.
I takt med att myndigheten växer ökar behovet av stöd i ärendehantering och registrering inom verksamheten. Myndigheten arbetar med att upprätthålla en god förvaltningsmässighet och ett närmare hanteringsstöd behövs och efterfrågas. Även förekomsten och hanteringen av myndighetens säkerhetsskyddsklassificerade handlingar ökar. Därför söker vi ytterligare en registrator/administratör till kontoret i Solna.
Arbetsuppgifter
Arbetet hos oss är varierande och utvecklande, varje dag finns behov av vår professionella service och kunskap. Vi ser till att ha kul på jobbet och arbetar tillsammans och hjälper varandra.
I din roll som registrator kommer du att arbeta med posthantering, registrering och distribuering av inkommande och utgående handlingar. Du kommer att ge stöd och service till våra handläggare i dokumenthanteringsfrågor samt hantera förfrågningar från allmänheten gällande utlämnande av allmänna handlingar.
I arbetsuppgifterna kan också ingå att:
- Delta i arbetet med att hitta nya effektiva arbetssätt inom informationshanteringsområdet.
- Utbilda/handleda handläggare i diarieföring.
- Ta emot externa besökare och sköta administration i samband med möten.
- Svara för inköp och avrop från ramavtal.
- Delta i övriga förekommande administrativa arbetsuppgifter.
Kvalifikationer
Detta arbete kräver:
- Slutförd gymnasieutbildning.
- Minst fem års erfarenhet av arbete som registrator inom offentlig förvaltning.
- Erfarenhet från att ha arbetat i ärendehanteringssystem.
- God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
Det är meriterande om du:
- Är diplomerad registrator eller har annan utbildning inom dokument/ informationshantering eller arkiv.
- Har erfarenhet av arbete med säkerhetsskyddsklassificerade- och sekretesshandlingar.
- Har arbetat som registrator i statlig verksamhet.
Personliga egenskaper
Att samarbeta och att lämna bra service är viktigt för dig. I ditt arbete är du noggrann, engagerad och har en strävan efter att ständigt utveckla arbetssätt. Du agerar professionellt och etiskt med gott omdöme och med tydlig utgångspunkt i den statliga värdegrunden samt med en grundläggande säkerhetsmedvetenhet.
Om anställningen
Tjänstgöringsort är Solna men resor till kontoret i Karlstad förekommer. Anställningen är tillsvidare på heltid och provanställning kan komma att tillämpas. Vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Myndigheten är en del av Sveriges totalförsvar och tjänsten medför därför krigsplacering.
Varmt välkommen med din ansökan!
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.