Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan cirka 20 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
HR, service, utvecklingsarbete
HR Helpdesk har som uppdrag att ge Försäkringskassans chefer stöd i personalrelaterade frågor, samt att ge medarbetare och externa kontakter information om avtal, riktlinjer etc. Som HR-specialist koordinerar och besvarar du bland annat frågor gällande avtal och arbetsrätt, rekrytering, arbetsmiljö samt utbildning. Kontakterna sker via telefon eller e-post. I arbetet ingår även att koordinera delar av vår rekryteringsprocess genom att administrera beslut som rör förändringar i anställningar och se till att information når ut till olika delar i organisationen. Du bidrar till HR:s och Försäkringskassans utveckling. Du arbetar operativt och du medverkar i utvecklingsinriktade och strategiska uppdrag inom HR-området. Rollen som HR-specialist öppnar många dörrar för utveckling såväl inom enheten som på hela HR-avdelningen.
Som medarbetare på Försäkringskassan hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
• har högskoleexamen, gärna inom personalområdet eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har goda kunskaper inom HR och personaladministration
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
• har god kommunikativ förmåga
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• samarbetar effektivt för att nå gemensamma mål
• har god vana av att använda datorn som arbetsverktyg.
Det är meriterande om du
• har goda kunskaper inom HR-arbetsrätt och arbetsmiljö
• har några års arbetslivserfarenhet inom HR-området
• har erfarenhet av att arbeta i olika ärendehanteringssystem.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
2 tjänster tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering
och en anställning hos oss kan även innebära placering i säkerhetsklass. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Östersund.
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Chef: Helena Vestlund, 010-111 60 43 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Carin-Maria Dahlberg,
[email protected], 010 1131047 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Eva Taavo, 010- 112 63 76, Saco-S: Cecilia Silversson, 010-115 26 18, 010-115 26 18, Seco: Johanna Grundström, 010-115 3044
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 3 juni. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. När du ansöker kommer du bli ombedd att svara på några urvalsfrågor. Ett första urval kommer att göras utifrån urvalsfrågorna och innehållet i ditt CV.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.
Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.