Arbetsbeskrivning
Är du kreativ med strategisk och drivande förmåga och har erfarenhet av att arbeta med sociala media med fokus på press och redaktionellt arbete? Då kan du vara den vi söker för att utöka vår sociala media-redaktion!
Om rollen
I rollen behöver du att göra Pensionsmyndighetens kommunikation i sociala medier med våra kunder så träffsäker och relevant som möjligt.
Du kommer att arbeta såväl strategiskt som taktiskt och operativt med ett särskilt fokus på press, redaktionellt arbete och sociala medier. Vi tror att du är en kreativ doer med strategisk blick som brinner för innehållsproduktion för sociala medier, men också för press och webb. Du kommer att vara en viktig lagspelare i det redaktionella arbetet både inom avdelningen och tillsammans med andra kollegor på myndigheten. Du kommer att stötta olika roller inom myndighetens allt från GD till talespersoner runt om i verksamheten.
Du ska kunna vara snabbfotad och flexibel i både planerat och oväntat arbete på såväl strategisk som operativ nivå för att bidra till att lyfta fram myndighetens tre uppdrag: betala ut pension, informera om hela pensionen och analysera pensionssystemet. Du har kunskap om hur man skapar ett samspel mellan text och bild som lyfter den digitala kommunikationen och innehållet i sociala medier, press och webb. Med infografik, illustrationer, symboler, film eller foton gör du det krångliga mer begripligt och förstärker våra budskap.
Du är inspiratör och planerar och genomför kompetensutvecklingsinsatser samt följer utvecklingen inom området gällande såväl lagstiftning som användarbeteenden och teknikutveckling. Arbetet ställer höga krav på kunskaper gällande lagstiftning och myndighetens riktlinjer samt en kontinuerlig omvärldsbevakning.
Du kommer närmast att jobba tillsammans med vår sociala media-ansvariga, pressteamet och webbredaktionen i arbetet med den dagliga förvaltningen, löpande planering och publicering där du bidrar till att vi håller våra sociala medier-kanaler uppdaterade. En viktig del i arbetet är att följa utvecklingen inom pensionsområdet och skriva redaktionellt innehåll. Innehållet är samordnat med kommunikationen i myndighetens övriga kanaler så att kunden möts av samma budskap och information oavsett kanal.
Din profil
Arbetet innebär både strategisk höjd och praktiskt operativt arbete och ställer stora krav på kommunikativ förmåga, att kunna samarbeta väl och bygga relationer och skapa förtroende. Rollen kräver också ett resultatinriktat och självgående arbetssätt samt förmåga att tänka strategiskt, prioritera, planera och genomföra. Arbetet förutsätter hög integritet och förmåga att ta egna initiativ. Vi lägger stor vikt vid att du har vana av att omvandla komplex information till enkla och tydliga budskap.
Vi söker dig som har:
- examen från relevant högskoleutbildning eller eftergymnasial utbildning inom kommunikation och media
- flerårig erfarenhet från en liknande roll
- erfarenhet av innehållsproduktion i sociala medier i samspel med organisationens pressfunktion
- erfarenhet av att samordna eller projektleda kommunikationsaktiviteter
- goda kunskaper i att använda plattformar för sociala medier både vad gäller betalt och organiskt innehåll (exempelvis Metas och LinkedIn)
- vana att arbeta med verktyg som Meta Business Suite, Creator Studio, Canva, Adobe eller motsvarande
- erfarenhet av att ge stöd i uppsatta mål för kommunikationen i sociala medier och gjort löpande uppföljning och analys av statistik
- mycket god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift – du skriver snabbt, tydligt och med känsla för målgrupp
Det är meriterande om du har:
- arbetat som kommunikatör i offentlig förvaltning
- arbetat i pensions- eller försäkringsbranschen
- minst tre års erfarenhet av brett kommunikationsarbete inom en större organisation
- kunskaper i lagen om tillgänglighet till digital offentlig service
Vi erbjuder
Ett myndighetsuppdrag som är viktigt på riktigt! En arbetsplats där vi värnar om att våra medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi erbjuder flexibel arbetstid och möjlighet att jobba delvis hemifrån. Som statligt anställd har du även goda anställningsvillkor och ett förmånspaket med friskvård, lediga klämdagar samt goda semester- och pensionsvillkor. Vårt kontor i Stockholm ligger centralt i Hornstull nära tunnelbanan.
Du kan läsa mer om våra förmåner och hur det är att jobba hos oss https://www.pensionsmyndigheten.se/om-pensionsmyndigheten/jobba-hos-oss/jobba-pa-pensionsmyndigheten.
Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och vi tillämpar 6 månaders provanställning.
Anställningen kan komma att placeras i säkerhetsklass.
Din ansökan
Vi jobbar kompetensbaserat i hela processen och är måna om en inkluderande, rättvis, objektiv och kandidatvänlig process. Därför ber vi dig att besvara ett antal urvalsfrågor som komplement till ditt CV istället för att be om personligt brev.
Arbetsprov kan komma att begäras under rekryteringsprocessen och vi kan även komma att använda oss av arbetspsykologiska tester.
Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 415 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 911 000 fondbyten och skickar ut 8 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1700 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.
Vi gör pensionen enklare.
#LI-HYBRID