Arbetsbeskrivning
Hos oss på division Nät är du med och bygger ut samt underhåller stamnätet – en avgörande del av Sveriges elektrifiering. För att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag behöver vi varje år bygga 30 mil ledningar och driftsätta 20 stationer. Tillsammans skapar vi en stabil och hållbar energiinfrastruktur för framtiden.
Om tjänsten
Som projektadministratör har du ett viktigt ansvar i att stödja och avlasta projektledare i anläggningsprojekten på division Nät med framför allt administrativa arbetsuppgifter. Rollen som projektadministratör innebär stora möjligheter för dig som vill vara delaktig i utvecklingen av din roll.
Rollen innebär stort eget ansvar så din förmåga att självständigt planera och utföra ditt arbete samt fatta beslut inom dina ansvarsområden är viktig. Du känner dig trygg i att författa dokument, administrera och arbeta i flera olika system och kan strukturera upp ditt egna arbetssätt för att hålla ordning och reda på projektets dokumentation genom hela livscykeln.
Exempel på arbetsuppgifter:
• Skapa ordning och reda genom strukturerad och noggrann administration med hög servicegrad.
• Samordning, planering, uppföljning och kommunikation av aktiviteter inom projekt.
• Administrera interna och externa möten samt skriva protokoll.
• Skapa och upprätthålla effektiva rutiner avseende rapportering och uppföljning samt bistå och genomföra rapportering för projekt.
• Administration i stödsystem såsom Alfresco, Projektverktyget (Antura), W3D3 och UBW (Unit4) för projektet.
• Diarieföra projektets dokumentation i myndighetens diarium. Vi är en organisation under förändring vilket innebär att du har stor möjlighet att påverka verksamheten.
Du kan vid behov komma att stötta upp även i de olika anläggningsprogrammen.
Det ingår i tjänsten att delta i verksamhetsutveckling på enheten och sektionen och du kan vid behov leda utvecklingsaktiviteter inom projekten eller enheten.
Du kommer att tillhöra avdelning anläggningsinvesteringar under sektion projektkontoret och enhet projekt- och programstöd. Enheten har idag ca 35 medarbetare fördelat på anställda och konsulter. Enheten tillhandhåller stöd och specialistkompetens till projekt-och programverksamheten och innefattar olika roller som exempelvis tidplanerare, risk- och kvalitetsspecialister samt projektekonomer. Enheten arbetar både direkt i projekten samt övergripande på programnivå.
Om dig
Skallkrav:
Rollen som administratör kräver att du tycker om ordning och reda och är duktig på att strukturera upp ditt arbete och att du är van vid att arbeta enligt tydliga rutiner och processer. Du kan planera ditt arbete väl och har lätt för att hålla deadlines. Du samarbetar väl med såväl interna som externa kollegor med ett prestigelöst fokus på det gemensamma målet.
Vi vill även att du har förmågan att ta initiativ och har lätt för att skapa nya relationer samt ser gärna att du tänker nytt och framhåller nya idéer.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vidare ser vi att du har du en eftergymnasial utbildning. Du har även:
• Minst 3 års dokumenterad arbetslivserfarenhet av att ha självständigt arbetat som projektadministratör eller annan motsvarande roll att stödja projektledare i komplexa parallella projekt och med interna och externa intressenter.
• Erfarenhet av arbete inom offentlig sektor.
• Erfarenhet av att arbete i ärende- och dokumentationshanteringssystem.
• Goda kunskaper i svenska och engelska, i både tal och skrift.
Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av:
• Arbete som projektadministratör i projektverksamhet från energibranschen eller från anläggnings- och infrastrukturbranschen
• Arbete i projektverktyget Antura eller liknande projektverktyg
• Arbete i system som i UBW (Unit4) eller liknande system samt W3D3 eller andra system för dokumenthantering.
• Att följa och arbeta enligt rutiner och processer
Bra att veta
• Tjänsten är placerad i Sundbyberg
• Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
• Resor förekommer i denna tjänst, cirka 1 gång/månad
• Sista ansökningsdag 26 maj 2025, vi använder urvalsfrågor istället för personligt brev.
• Tjänsten är en tillsvidareanställning
•
• Förmåner | Svenska kraftnät
Vid frågor om tjänsten kontakta gärna rekryterande chef Eva Jönsson, 010-475 87 66. Vid frågor om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig rekryterare Sofia Enoksson, 010-475 97 73. Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, 010 475 87 72 och Mikael Hedenheim ST, 010 475 84 68. Du når oss också via e-post:
[email protected]
Jobba här – bli en viktig del av vår energiframtid | Svenska kraftnät
Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät kan det vara ett krav på svenskt medborgarskap i vissa befattningar. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.
För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:
Lär känna oss på Svenska kraftnät