När du jobbar i Halmstads kommun är du med och formar, stärker och berikar andras vardag. Din insats är meningsfull för oss - vem du än är. Vi söker dig som vill bidra till ett bättre Halmstad.
Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 105 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 10 000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro
Socialförvaltningen arbetar för att ge stöd och hjälpa barn, ungdomar, familjer och personer med funktionsnedsättning eller beroendeproblem. Vi arbetar även med uppsökande och förebyggande insatser. Grundläggande för oss är att vi bemöter varandra på ett respektfullt sätt – såväl våra brukare som oss medarbetare emellan.
ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för Halmstads invånare att få rätt stöd genom att ge våra chefer ett tryggt och träffsäkert HR-stöd? Som HR-chef på socialförvaltningen är du en av nyckelpersonerna som stödjer och leder förvaltningen i att förvandla ambitioner till verklighet; ditt arbete gör direkt skillnad för både våra chefer, medarbetare och i förlängningen de människor vi finns till för.
I praktiken innebär rollen att du:
• Leder och utvecklar HR-arbetet från policy till konkret chefshandledning
• Har budget och personalansvar för fyra engagerade HR-kollegor med olika specialistuppdrag
• Utformar och implementerar strategier för kompetensförsörjning, arbetsmiljö och ledarskapsutveckling
• Driver och följer upp arbetsrättsliga ärenden tydligt, strukturerat och konsekvent
• Stöttar chefer i samtliga HR-frågor och bygger ett självständigt, tryggt och hållbart ledarskap
• Planerar, samordnar och leder förändring kopplat till HR-området särskilt kring arbetstidsavtal, schemaläggning och bemanning
• Samarbetar med fackliga organisationer och vårdar en god lokal samverkan
• Deltar i ledningsgruppen och representerar förvaltningen i koncernövergripande HR-forum
Hos oss får du möjlighet att stärka arbetsmiljön och ge chefer kvalificerat stöd i komplexa personalfrågor - en utmaning som placerar dig i hjärtat av förvaltningens utvecklingsresa. Du får dessutom göra detta hos en stabil arbetsgivare med goda ekonomiska förutsättningar och ett tydligt fokus på balans mellan jobb och fritid.
KVALIFIKATIONER
Krav:
• Flerårig erfarenhet av kvalificerat HR-arbetet
• Ledarerfarenhet och vana att nå resultat genom andra
• Akademisk examen inom personal eller beteendevetenskap (eller motsvarande relevant utbildning)
• Dokumenterat god kunskap i arbetsrätt
• Bred generell HR-kompetens
Meriterande:
• Tidigare chefsroll
• Erfarenhet av arbete i offentlig sektor
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. För att lyckas tror vi att du är lösningsorienterad, kommunikativ och har lätt för att bygga förtroende både i dialogen med chefer och i samverkan med fackliga parter. Som HR-chef förenar du analytisk skärpa med genomförandekraft: du identifierar risker, utformar hållbara lösningar och prioriterar utifrån både verksamhetens mål och medarbetarnas bästa. Du växlar snabbt när förutsättningarna ändras, behåller lugnet under press och driver en tydlig HR-linje som chefer och medarbetare förstår även i komplexa arbetsrättsfrågor. Samtidigt utmanar du invanda arbetssätt, leder utvecklingsinitiativ och delar generöst med dig av kunskap för att hitta win-win-lösningar vilket placerar dig i centrum där HR-perspektivet möter organisationens helhetsbehov.
ÖVRIGT
Information om tester:
Som ett steg i rekryteringsprocessen använder vi oss av tester i urvalet vilket gör det möjligt för oss att säkerställa en fördomsfri och rättvis process. Om du går vidare kommer du att få ett e-postmeddelande med tester att genomföra. Har du redan genomfört dessa tester kan du återanvända ditt resultat.
Halmstads kommun tillämpar rökfri arbetstid.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Varmt välkommen med din ansökan!