Beskrivning
Vi söker nu en processledare till Individ- och familjeomsorgen (IFO).
Verksamheten är organiserad under socialförvaltningen och består av fem enheter: Försörjningsstödsenheten, Vuxenenheten, Barn- och ungdomsenheten, Familjeenheten och Råd- och stödenheten. Ledningsgruppen för IFO består av verksamhetschef samt fem enhetschefer. Till sin hjälp har enhetscheferna 1:e socialsekreterare/behandlingssekreterare på enheterna som stödjer och leder det dagliga arbetet. Vi är en stabil och erfaren ledningsgrupp som kännetecknas av driv och engagemang.
Arbetsuppgifter
Hos oss får du en nyckelroll i omställningsarbetet utifrån den nya socialtjänstlagen och i arbetet med att utveckla våra processer i det systematiska kvalitetsledningsarbetet. Du kommer vara direkt underställd verksamhetschef, men kommer i din roll tillsammans med hela ledningen på IFO, stödja och leda arbetet med att utveckla en effektiv socialtjänst med hög kvalitet. Tillsammans arbetar vi utifrån ett helhetsperspektiv och i samverkan kring alla IFO:s alla målgrupper och arbetsuppgifter.
Ditt uppdrag innebär att arbeta med kvalitets- och verksamhetsutveckling övergripande på IFO och på enhetsnivå, både operativt och strategiskt. Uppdraget som processledare innebär att du i ett nära samarbete med verksamhetschef, enhetschefer och 1:e socialsekreterare/behandlingssekreterare ansvarar för att stödja och driva verksamhetens uppdrag, processer och projekt som kan bli aktuella. Du samverkar både internt som externt för att kunna följa och driva aktuella processer effektivt. I uppdraget ingår även ett ansvar för att upprätthålla och utveckla avdelningens systematiska kvalitetsledningsarbete.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är socionom eller genomgått en högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig samt flerårig erfarenhet av socialt arbete inom myndighetsutövning IFO. Särskilt viktigt är erfarenhet inom barn och unga.
Du har god kunskap om relevant lagstiftning och är väl insatt i de lagar och förordningar som styr socialtjänstens arbete och kan analysera och tänka strategiskt. Du är pedagogisk och har förmåga att driva förändringsarbete. Vidare är du utåtriktad, har god kommunikativ förmåga både i tal och skrift, samtidigt som du har lätt att samarbeta med andra. Du har också god digital kompetens och är van att arbeta i olika verksamhetssystem och digitala verktyg.
För att lyckas som processledare behöver du ha en helhetssyn som ger dig förmågan att hålla fokus på både kultur och struktur. Du är initiativtagande, målmedveten och har lätt för att uppmuntra andras tankar och idéer. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
B-körkort är ett krav.
När du söker tjänst inom Socialförvaltningens verksamheter får du vara beredd på att uppvisa utdrag ur belastningsregistret inför tillsättning av tjänst.
Rekrytering kan komma att på börjas under ansökningstiden så vänta inte med din ansökan.
Om Vänersborgs kommun
Som medarbetare i Vänersborgs kommun bidrar du till att göra vardagen enklare för våra 40 000 medborgare i kommunen. I Vänersborgs kommun jobbar 3 800 anställda och vi arbetar för att vara attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet.
Övrig information
Vi ser mångfald som en styrka som berikar vår verksamhet och välkomnar sökande med olika bakgrund. Söker du en tjänst hos oss som omfattas av krigsplacering kommer du få information om det i samband med din anställning. Kommunen har gjort aktiva val i denna rekrytering och vill därför inte bli kontaktade med erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp/kompetensförmedling. Kontaktuppgifter till din fackliga organisation hittar du https://www.vanersborg.se/naringsliv-och-arbete/arbetsmarknad/fackliga-organisationer .