Vill du vara med och utveckla utbildningskontorets arbete och säkerställa att våra beslutsunderlag och processer håller hög kvalitet?
Vi söker dig som vill ta en nyckelroll i att ansvara för nämndsamordningen, informationshantering och fortsätta driva administrativ utveckling.
Dina arbetsuppgifter
Ditt ansvarsområde som utredare innefattar:
- Ansvar för nämndsamordningen inom utbildningskontorets nämnder; utbildningsnämnden kommundelsnämnderna och arbets- och näringslivsnämnden.
Du arbetar tillsammans med nämndsekreterare, nämndordförandena, utbildningsdirektör, verksamhetschefer och verksamhetsstrateger.
- Att säkerställa kvaliteten på nödvändiga underlag och nämndärenden.
Vilket innebär att hålla ihop årshjul för det löpande arbetet med nämndärenden och beredande forum likväl som kontorets presentationer på nämndmötena.
- Din förmåga att återkoppla och stödja handläggares arbete med texter för att underlätta förståelsen för nämndledarmötena är en viktig del av uppdraget.
- Du förutsätts självständigt löpande skriva remisser och egna ärenden samt samverka med verksamhetsstrateger kring remisser, enkäter och uppföljningar.
- Följa upp och utveckla kontorets processer kopplade till nämndadministration och systemstöd, för att skapa effektiva och rättssäkra arbetsflöden.
- Hålla informationshanteringsplanerna aktuella samt driva nätverket för arkivredogörare, vilket är avgörande för vår informationshantering och regelefterlevnad.
- Driva systematiskt kvalitetsarbete inom arbetsområdet samt och vidareutveckla utredningsmetodiken.
Vem är du?
Krav
- Högskoleexamen inom offentlig förvaltning, statsvetenskap, samhällsvetenskap, juridik eller motsvarande erfarenhet
- Erfarenhet av kommunal förvaltning och dess processer samt arbetat mot nämnd
- Dokumenterad erfarenhet av utredningsarbete
- Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
Meriterande
- Arbetat som nämndsekreterare
- Erfarenhet av att kommunicera tydligt, ge stöd och kompetensutveckla andra
- Erfarenhet av att driva utvecklingsprojekt eller kvalitetsutveckling
Personliga egenskaper
Vi söker dig som är
- analytisk, strukturerad, noggrann och har förmåga att organisera och prioritera arbetsuppgifter effektivt
- tar eget ansvar, arbetar självständigt och är uthållig även vid utmaningar
- har god samarbetsförmåga, är lyhörd och kommunicerar på ett konstruktivt sätt
Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper.
Vi erbjuder dig
Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du en trygg anställning, bra anställningsvillkor och arbetsmiljö, kompetensutveckling och flera förmåner.
Läs gärna om oss på vår hemsida och för mer information om våra förmåner: https://www.sodertalje.se/formaner
Välkommen till oss!
Övrigt
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
Södertälje kommun arbetar med kompetensbaserad rekryteringsmetodik i syfte om att motverka diskriminering och främja mångfald på arbetsplatsen.
Vi har många tjänster där vi genomför en registerkontroll.
Ett registerutdrag (belastnings- och misstankeregister) från Polismyndigheten kan därför behöva uppvisas av kandidat före beslut om anställning.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass.
En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning.
För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.