Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Arbetsmarknadskoordinator till enheten Arbete och försörjning
Skicka ansökan 16 dagar kvar
Integrationshandläggare Arbetsmarknadskoordinator
16 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Älmhults kommun finns i södra Småland med närhet till goda kommunikationer och natursköna områden. I Älmhult kombinerar du den mindre ortens fördelar och charm med en unik internationell atmosfär. Här är det lätt att leva och bo och du har nära till det mesta. Vi är cirka 1800 stolta och engagerade medarbetare som bidrar med service av hög kvalitet till Älmhults invånare varje dag. Vår arbetsmiljö präglas av samarbete, mod och delaktighet. Tillsammans gör vi skillnad! Enheten Arbete och försörjning arbetar för att stödja kommuninvånare mot hållbar självförsörjning. Vi ansvarar både för ekonomiskt bistånd som myndighetsutövning och för arbetsmarknadscenter samt arbetsmarknadsinsatser som verkställighet. Genom utredning, vägledning och individuellt anpassade insatser stöttar vi personer att stärka sin arbetsförmåga, hitta vägar till arbete eller studier och skapa stabila livsförutsättningar. ARBETSUPPGIFTER Som arbetsmarknadskoordinator inom vår enhet arbetar du självständigt, men i nära samarbete med de andra arbetsmarknadskoordinatorerna inom vår enhet, samt med andra myndigheter och samarbetspartners. Du arbetar operativt enligt metoden supported training med coachning, insatser och motiverande samtal för att stötta den arbetssökande på sin väg till en hållbar självförsörjning. Tillsammans med individen arbetas en genomförandeplan fram som riktar sig mot stegförflyttningar mot självförsörjning. Rollen som arbetsmarknadskoordinator innebär att: • förbereda, vägleda, motivera och coacha deltagare • kartläggning och analys inför lämplig insats för att komma närmare arbete eller rehabilitering • utforma och genomföra gruppaktiviteter • arbeta med myndigheter såsom Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Regionen • etablera och upprätthålla kontakter med samarbetspartners internt och externt • dokumentera och följa upp • ha god kännedom om arbetsmarknaden och vad arbetsgivarna kräver idag för att man ska bli anställningsbar • arbeta enligt metoden supported training • delta i utvecklingsarbetet kring organisationens insatser och metoder • samla erfarenheter och kunskaper inom området, omvärldsbevaka KVALIFIKATIONER Vi söker dig som  Krav: • har en högskoleexamen.  • Professionellt bemötande samt ger den bästa stöttningen utifrån aktuella förutsättningarna till brukare. • har en förståelse för arbetsmarknaden och dess aktörer och hur ni kan samverka framåt för den enskildes bästa. • har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska • är van vid att arbeta med olika digitala verktyg samt har god kunskap om digital kommunikation. • har god förmåga att organisera, prioritera effektivt och arbeta engagerat mot uppsatta mål. Meriterande: • meriterande om högskoleexamen är inom beteendevetenskaplig, samhällsvetenskaplig inriktning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer är likvärdig. • erfarenhet från att arbeta med myndigheter såsom Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Regionen är meriterande Då vi lever i en föränderlig värld så behöver vi ständigt ställa om och anpassa vår verksamhet efter rådande förutsättningar. Detta medför att verksamheten är under ständig förändring och utveckling. Vi söker dig som gillar den typen av arbetsplats eftersom du är nyfiken, öppen och engagerad och har stor drivkraft. ÖVRIGT Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen.

Mer info

Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Uppdragsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-12-16
Antal platser 2