Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Nämndsekreterare
Skicka ansökan 27 dagar kvar
Samordnare Nämndsekreterare Ärendehandläggare
27 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Staben på stadsledningaförvaltningen bildades under 2025 och utgör en strategisk stödfunktion som har till uppgift att dels stärka den högsta tjänstemannaledningens kapacitet att leda, utveckla och samordna, dels stötta den politiska ledningen. Nu gör vi en satsning på kanslifunktionen på staben i syfte att stärka och vidareutveckla ärendeberedningsprocessen mot kommunstyrelsen och kommunfullmäktige samt arbetet med gemensam beredning av ärenden, remisser och motionssvar.  Är du en professionell, ansvarsfull och flexibel person med god förmåga att sätta dig in i en mängd olika frågor både högt och lågt? Har du även förmåga att stötta vår politiska organisation och förvaltningen med ärendeberedningsprocesser? Då kommer du trivas hos oss på staben på stadsledningsförvaltningen i Helsingborgs stad. Välkommen med din ansökan redan idag!  Om arbetsplatsen Helsingborgs stad som arbetsgivare har cirka 10 000 medarbetare och 470 chefer. Stadsledningsförvaltningen är en av nio förvaltningar och leds av våra biträdande stadsdirektörer. För att kunna utföra vårt uppdrag är vi organiserade i sju olika avdelningar. Vår förvaltning har ett viktigt och spännande uppdrag där vi finns till för andra - för kollegor, andra förvaltningar, helsingborgaren och företagen , för att nämna några. Stadsledningsförvaltningen ska - leda, utveckla och samordna kommunens verksamhet inom övergripande och gemensamma områden, - erbjuda tjänster och produkter som efterfrågas av kommunstyrelsen, förvaltningar och bolag, inklusive gemensamma funktioner som riktar sig direkt till helsingborgarna, - i samverkan med externa parter skapa förutsättningar för en positiv utveckling av Helsingborg. Nu förstärker vi arbetet med ärendeberdning och nämndadministration mot kommunstyrelsen och kommunfullmäktige genom att inrätta en kanslisektion på stadsledningsförvaltningens stab. Till denna nybildade sektion söker vi en nämndsekreterare/ärendesamordnare. Vad vi erbjuder  Vi erbjuder dig ett omväxlande, ansvarsfullt och stimulerande arbete med möjligheter till egen utveckling. Arbetsplatsen är rökfri och hälsomedveten. Som anställd får du ett friskvårdsbidrag på 3000 kronor per år.  Arbetsuppgifter Tjänsten kommer att vila på tre ben: Nämndsekreterare för fastighetsnämnden Som nämndsekreterare ansvarar du för ärendehantering, politisk beredning och sekreterarskap för fastighetsnämnden. I nämndadministrationen registrerar, samordnar och kvalitetssäkrar du beslutsunderlag till nämnden.  Du samarbetar med övriga funktioner i ärendeprocessen och tar aktiv del i att utveckla och förfina processen Stöd i ärendebredningen till kommunstyrelsen/kommunfullmäktige Du utgör ett stöd i ärendeberedningen till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige genom att stötta våra politiker, chefer och tjänstepersoner i det administrativa nämndarbetet.  Hantering av valärenden och arvodeshantering Du kommer  vara ansvarig för ärendeberedningen till kommunfullmäktiges valberedning, hantering av stadens förtroendemannaregister och arvodeshantering.  Kvällsarbete förekommer i samband med kommunfullmäktiges sammanträden. Kvalifikationer • Högskoleutbildning inom offentlig förvaltning, statsvetenskap, arkiv- och informationskunskap eller annan relevant utbildning  • Goda kunskaper om kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighetsprincipen. • Erfarenheter av liknande arbetsuppgifter i en politiskt styrd organisation • Goda kunskaper i officepaketet och förståelse för digitala processer kopplade till nämndadministration   För att trivas i uppdraget ser vi gärna att du är: • Noggrann, strukturerad och kvalitetsmedveten • En god samordnare som kan hantera parallella uppdrag  • Flexibel och lyhörd för förvaltningarnas behov • En lagspelare som trivs med samarbete men som också kan vara självständig i arbetet • Utvecklingsinriktad men även bekväm med rutinuppgifter • Serviceinriktad och trivs med att ge stöd och service till både kollegor och förtroendevalda Att jobba i Helsingborgs stad Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, både idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon. Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden: https://helsingborg.se/arbete/sa-ar-det-att-jobba-i-staden/ Övrig information Sista ansökningsdag: 2026-01-12. Urval och intervjuer kommer att ske löpande så skicka in din ansökan så snart som möjligt.  Anställningsform: Tillvidareanställning Omfattning: 100% Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse Antal tjänster: 1 För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. I ansökan ska CV och övriga för tjänsten relevanta handlingar bifogas, exempelvis utbildningsbevis eller legitimation. Du kommer även få besvara urvalsfrågor. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Fackliga företrädare https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/

Mer info

Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Uppdragsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-12-16
Antal platser 1
Hemsida Länk