Arbetsbeskrivning
Vi på Adecco söker nu en Commercial Project Manager – Finance för uppdrag till vår världsledande teknikkund i Finspång, Siemens Energy!
Om rollen
Som Commercial Project Manager arbetar du nära projektledningsorganisationen inom GSO MGT och rapporterar till Head of Commercial Project Management. Du har ett helhetsansvar för kommersiella och finansiella frågor i en portfölj av serviceprojekt och fungerar som ett viktigt stöd till den tekniska projektledningen. Rollen innebär ett tydligt fokus på lönsamhet, kvalitet, leverans och kundnöjdhet.
Finance Team inom GSO MGT är ett internationellt och mångsidigt team med medarbetare från olika delar av världen och i olika åldrar. Vi tror på transparens, samarbete och öppen kommunikation, och erbjuder en inkluderande arbetsmiljö där du får möjlighet att utvecklas.
Dina ansvarsområden
I rollen ansvarar du bland annat för att:
• Ha fullt kommersiellt och finansiellt ansvar för projekt, inklusive redovisning, juridik, skatt, valuta och NCM (New Collaboration Model)
• Säkerställa och optimera projektens finansiella resultat, såsom bruttovinst, kassaflöde och tillgångar
• Ta fram och presentera kommersiellt underlag inför projektstatusmöten
• Säkerställa efterlevnad av IFRS 15, lokala GAAP-regler, interna riktlinjer och kontroller
• Säkerställa korrekt projektbokföring och dokumentation i system som SAP, OnePM och interna projektdatabaser
• Initiera fakturering enligt projektens framdrift och avtalsvillkor
• Hantera finansiella garantier, säkerheter och borgensåtaganden kopplade till projekt
• Stödja projektledaren i arbete med risker, möjligheter, avvikelser och kostnadsuppföljning
• Bidra till kontinuerligt förbättringsarbete genom att implementera ”lessons learned”
• Resor i tjänsten kan förekomma
Vem är du?
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk examen inom ekonomi, finans eller motsvarande
• Gedigen erfarenhet av kommersiellt och finansiellt arbete i projektmiljö
• Mycket god analytisk förmåga och ett affärsmässigt helhetsperspektiv
• Starka kommunikations- och samarbetsförmågor
• Goda systemkunskaper, särskilt i SAP och Microsoft Office (Excel, Teams m.fl.)
• Erfarenhet av visualiseringsverktyg som Power BI eller Tableau är meriterande
• Ett tydligt ägarskap, ansvarstagande och nyfikenhet
• Mycket goda kunskaper i engelska, i tal och skrift
Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Om ansökan
Urval sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.
Adecco är världens största rekryterings- och bemanningsföretag. I Sverige finns vi på ca 50 orter och har 5000 anställda. Vår storlek gör att vi har kunder i de flesta olika branscher och en anställning som konsult hos oss leder ofta till att både ditt sociala och professionella kontaktnät växer. Vi på Adecco strävar efter att vara det självklara valet för våra konsulter och visa vägen till de bästa jobben.
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta ansvariga rekryterare: Frida Olsson via
[email protected] eller Jennie Karlsson via
[email protected]
Varmt välkommen med din ansökan!