Arbetsbeskrivning
Jönköpings kommun är en stor arbetsgivare med hundratals olika yrkesroller. Vi växer i takt med att kommunen utvecklas med fler invånare, fler bostäder och större utbud. Vi är alltid på jakt efter ny kompetens - medarbetare med olika bakgrunder och erfarenheter, med den gemensamma drivkraften att vilja skapa en bättre kommun att besöka, leva, verka och bo i.
Har du ett stort driv och engagemang för att hjälpa andra? Trivs du med att planera, organisera och prioritera i ditt arbete? Då är det dig vi söker till Funktionsstöds härliga myndighetsteam, vi söker efter nya kollegor för att fortsätta vårt meningsfulla arbete!
Ditt nya jobb
Som handläggare inom Funktionsstöd ingår du i området för myndighetsarbete.
I tjänsten arbetar du med den samlade beslutsprocessen för personer med funktionsnedsättningar enligt Socialtjänstlagen (SoL) och Lag om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS). Dina arbetsuppgifter består av att utreda, bedöma och fatta beslut utifrån aktuell lagstiftning samt följa upp besluten. Arbetet innebär kontakt med såväl medborgaren som anhöriga, utförare av den beslutade insatsen, andra myndigheter och vårdgivare. I din kontakt ingår det att ge korrekt och tydlig information om insatser och bistånd. Det innefattar även dokumentation i verksamhetssystemet Combine.
Din kompetens
- Du är utbildad socionom alternativt har annan utbildning som bedöms likvärdig av arbetsgivaren
- Du har goda kunskaper om aktuell lagstiftning
- Meriterande med erfarenhet av handläggning inom LSS/SoL och arbete med målgruppen, alternativt motsvarande arbete
- Önskvärt med erfarenhet av IBIC (Individens behov i centrum) och MI (motiverande samtal), samt verksamhetssystemen Combine och Cosmic
- Du har mycket god svenska i tal, skrift och läsförståelse
- B-körkort är meriterande
Som person är du självgående, strukturerad och driver dina arbetsprocesser framåt. Du trivs med komplexa frågor, är lösningsorienterad och kan snabbt anpassa dig till olika uppdrag. Samarbete och kommunikation ser vi är dina styrkor – du är lyhörd, tydlig och anpassningsbar, samt delar gärna med dig av kunskap. Du värderar att skapa och upprätthålla goda relationer med andra, du är förtroendeingivande och trygg i dig själv.
Vi lägger stor vikt vid personlig mognad och lämplighet!
Vi erbjuder dig
Hos oss får du en unik möjlighet att kombinera ditt engagemang för social rättvisa med konkreta insatser som förbättrar livet för personer i behov av stöd och service. Du ges också möjlighet till kompetensutveckling genom fördjupning i olika utvecklingsarbeten.
Vi erbjuder 7-timmars arbetsdag och flexibel arbetstid – för en bra balans mellan arbete och fritid. Som anställd i Jönköpings kommun får du dessutom en trygg anställning och tillgång till förmåner som friskvårdsbidrag och betald semester från första anställningsåret. Läs mer här: https://www.jonkoping.se/jobba-hos-oss/jonkopings-kommun-som-arbetsgivare-/detta-far-du-nar-du-jobbar-hos-oss
Välkommen till oss
Du blir en del av en arbetsgrupp med 35 kompetenta handläggare som tillsammans ansvarar för rättssäkra och professionella bedömningar för kommunens invånare. Vi arbetar utifrån tydliga processkartor och rutiner för de olika arbetsprocesser och insatser som kan bli aktuella. Hos oss får du ett starkt kollegialt stöd, ärendehandledning både individuellt och i grupp, samt vid behov även extern handledning. Arbetsplatsen finner du centralt i Jönköping på Sofiahuset, Kapellgatan 21.
Enheten är organiserad utifrån tre målgrupper:
Fysiska funktionsnedsättningar
- Intellektuella funktionsnedsättningar
Psykiska/neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Bra att veta
Rekryteringen avser två vikariat, ett riktat mot målgrupp psykiska/neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, samt ett mot intellektuella och fysiska funktionsnedsättningar. Fördelningen kan över tid komma att justeras utifrån verksamhetens behov.
Tjänsterna sträcker sig ungefär ett år, med möjlighet till förlängning och tillträde enligt överenskommelse. Arbetstiden är förlagd till dagtid, måndag-fredag.
Löpande urval kommer att tillämpas och intervjuer planeras med start vecka 39. I din ansökan vill vi att det finns ett CV och bifogat examensbevis, samt gärna aktuella tjänstgöringsintyg.
Vill du veta mer?
Kontakta Enhetschefer Katarina Dalslätt: 036-10 25 30 / Konstanca Sava: 036-102612
Fackliga representanter: http://www.jonkoping.se/fackligasoc
Tillsammans gör vi Jönköpings kommun bättre – för alla. Kom och jobba med oss. Välkommen att söka tjänsten som Handläggare LSS/SoL!
Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.