Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Attunda tingsrätt söker Arkivhandläggare

Arbetsbeskrivning

Vill du vara en del av Sveriges domstolar och bidra till rättssäkerheten genom en välfungerande arkivhantering? Är du intresserad av ett utvecklande arbete där noggrannhet och samarbete med olika personalkategorier är centralt? Sök då tjänsten som arkivhandläggare till vår enhet för samordning och arkiv. På enheten arbetar flera arkivarier som tillsammans ansvarar för att säkerställa en korrekt och effektiv hantering av domstolens handlingar och arkivmaterial. Tillsammans skapar vi förutsättningar för en hög rättssäkerhet och god service gentemot allmänheten, medarbetare och andra intressenter. Förutom att hantera arkivmaterial för våra egna lokaler ansvarar vi för att säkerställa en ordnad och tillgänglig dokumentation som uppfyller gällande lagkrav och föreskrifter, vilket är av stor betydelse för hela rättsväsendet. Arbetet innebär Som arkivhandläggare vid Attunda tingsrätt ansvarar du för att hantera begäran om allmänna handlingar och säkerställa att dessa hanteras enligt gällande lagar och regler. Dina arbetsuppgifter innefattar också av arkivering av akter i avslutade mål samt organisering och gallring av material enligt riktlinjer. Du arbetar nära kollegor och avdelningar för att säkerställa korrekt dokumentation, med stöd av tingsrättens målhanteringssystem, Vera. Rollen innebär också bedömning av sekretessfrågor samt andra administrativa uppgifter baserade på verksamhetens behov och din kompetens. Du bör uppskatta struktur, noggrannhet och stora volymer rutinuppgifter för att trivas i rollen. Vi erbjuder Vi är en arbetsplats med kompetenta och engagerade medarbetare där vi arbetar för ett utvecklat ledarskap och medarbetarskap. Våra förmåner inom friskvård omfattas av friskvårdstimme, friskvårdsbidrag samt möjlighet till olika frisvårdsaktiviteter med dina kollegor. Vi har även arbetstidsminskning i samband med helgdagar, samt goda semester- och pensionsvillkor. Kvalifikationer Krav • slutförd och godkänd gymnasieutbildning • erfarenhet av arkivarbete inom domstol • minst 5 års erfarenhet av att arbeta i arkiv med arkivläggning, kvalitetssäkring samt insortering av handlingar, domar och slutliga beslut • hantera begäran om utlämnande av allmänna handlingar samt sekretessbedömning. • hög IT-mognad samt vana vid att använda datorbaserade verktyg som PDF-hantering, Outlook och sökmotorer • mycket goda kunskaper i Microsoft Office • mycket goda kunskaper i tal och skrift på svenska • talar och förstår engelska Meriterande • eftergymnasial utbildning med inriktning mot arkivvetenskap eller informationsvetenskap. • erfarenhet av att arbeta med frågor om utlämnande av sekretessbelagda handlingar som omfattas av beslut om förbehåll. Personliga egenskaper I rollen som arkivhandläggare är det viktigt att du har en stark servicekänsla och är duktig på att anpassa dig efter olika situationer och arbetsuppgifter. Du har en god förmåga att arbeta kundfokuserat och säkerställer alltid att du levererar med hög kvalitet. Då arbetet kan innebära att hantera stora mängder information och administrativa uppgifter, är du noggrann och strukturerad i ditt arbetssätt. Du har också en välutvecklad problemlösningsförmåga och kan snabbt och effektivt hantera uppkomna utmaningar. Rollen kräver dessutom att du är resultatorienterad och har förmågan att hålla fokus på att nå uppsatta mål. Samarbete är en central del av arbetsgruppen, och vi ser därför att du trivs med att arbeta i team och att bidra till en positiv och effektiv arbetsmiljö. Vi fäster stor vikt vid din personliga lämplighet. För att vara aktuell för anställning hos oss måste du uppfylla våra krav, vilket innebär att du står upp för demokratiska värderingar och agerar enligt den statliga värdegrunden som styr Sveriges domstolars verksamhet. Det är också ett krav att du följer Sveriges lagar. Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 19 september 2025. För att vi ska kunna bedöma din ansökan ber vi dig göra följande: • Bifoga ditt CV där du tydligt specificerar din arbetslivserfarenhet, inklusive vilka arbetsuppgifter du haft samt anställningstider (ange år och månad, t.ex. från: 2020-01 till: 2020-05). • Bifoga ditt personliga brev där du motiverar varför du söker tjänsten och vad du kan bidra med till verksamheten. • Ladda upp underlag som styrker att du har en slutförd 3-årig och godkänd gymnasieexamen. Arbetspsykologiska tester kan komma att användas som en del i urvalsarbetet. Inför anställning kan det bli aktuellt med registerkontroller. Övrigt Anställningsform: Tillsvidareanställning. Provanställning kan komma att tillämpas. Tjänstgöring: Dagtid Sysselsättningsgrad: Heltid Tillträde: Enlig överenskommelse Antal: En   Upplysningar om befattningenEnhetschef: Anna Payne, 08-561 695 69E-post: [email protected] Information om rekryteringsprocessenHR-specialist: Sinan Caglayan, 072-203 55 86E-post: [email protected] Fackliga representanterSTIT-ansvarig, Christian SehlénTfn 08- 561 695 73E-post: [email protected]

Mer info

Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Uppdragsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-09-14
Antal platser 1