Kompetenscentrumets uppdrag är utifrån givet regeringsuppdrag att öka kunskapen om äldreomsorg på nationell nivå samt stödja utveckling och implementering av kunskap och nya arbetssätt på lokal nivå. Tjänsten innebär att arbeta med fortsatt utveckling samt genomförande av det verksamhetsnära arbetet på Socialstyrelsens nationella kompetenscentrum för äldreomsorg.
Som junior utredare på enheten ingår att vara med i utredningsarbetet och bistå med att utreda frågor, följa upp och hjälpa till att ta fram olika typer av nationellt kunskapsstöd inom en stor bredd av områden inom äldreomsorgens arena. Ämnena kan till exempel vara kompetensförsörjning, förebyggande arbete, samverkan eller insatser för att främja utvecklingen av vården, omsorgen eller tandvården för personer med demenssjukdomar. Omvärldsbevakning är en del i arbetet och att utifrån kunskaper kring metod och klinisk erfarenhet bedöma relevans. Du deltar i webinarier, kommunbesök och konferenser. Vidare tar du fram presentations- och utbildningsmaterial för kommunikation på sociala medier.