Arbetsplatsbeskrivning
Överklagandenämnden för studiestöd (ÖKS) är en domstolsliknande statlig myndighet som har till uppgift att pröva överklaganden av Centrala studiestödsnämndens beslut om bland annat studiehjälp, lärlingsersättning, studiemedel, studiestartsstöd och omställningsstudiestöd samt återkrav av dessa stöd. Nämnden handlägger drygt 6 000 ärenden per år.
Inom myndigheten finns ett särskilt beslutsorgan, Överklagandenämnden, som företrädesvis avgör ärenden av principiell vikt. Flertalet ärenden avgörs dock av direktören och den biträdande direktören. Nämndens kansli svarar för beredning och föredragning av ärendena samt övrig administration. Direktören är myndighetschef. Se även myndighetens hemsida www.oks.se för mer information.
Myndighetens verksamhet bedrivs i nyrenoverade lokaler centralt i Härnösand och här arbetar för närvarande tjugotalet medarbetare.
Vi söker nu en biträdande direktör till tillsvidareanställning.
Arbetsbeskrivning
Du är tillsammans med myndighetschefen – i den omfattning som framgår av arbetsordningen – ansvarig beslutsfattare för de ärenden som inte ska avgöras av Överklagandenämnden. Du ingår i myndighetens ledning och ledningsgrupp samt är ställföreträdande myndighetschef.
Du utgör i många fall myndighetens ansikte utåt, eftersom du som en i myndighetens ledning har kontakter med Regeringskansliet, andra myndigheter och organisationer samt med parter, ombud, allmänhet och massmedia.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är eller har varit ordinarie domare och är svensk medborgare. Du ska ha goda kunskaper om statsförvaltningen och dess beslutsprocesser och förståelse för den politiska struktur som myndigheten verkar inom. Du ska som ställföreträdande myndighetschef kunna företräda myndigheten på ett professionellt och förtroendefullt sätt.
Anställningen ställer särskilt krav på juridisk skicklighet, gott omdöme, samarbetsförmåga, ansvarskänsla, noggrannhet och stresstålighet. Det är meriterande om du har goda kunskaper om de rättsområden som myndigheten handlägger. Det är också viktigt att du har god pedagogisk förmåga samt en god förmåga att ge konstruktiv återkoppling och på andra sätt utöva ett aktivt handledarskap. Du ska trivas med att vara en del av ett arbetslag men samtidigt kunna arbeta självständigt och med yrkesmässig integritet.
Nämnden arbetar fortlöpande med att utveckla verksamheten. Du ska vara villig att delta aktivt i detta utvecklingsarbete och att löpande pröva och utvärdera nya arbetssätt. Du ska ha vilja och förmåga att bidra till att myndigheten uppfyller högt ställda krav på kvalitet och effektivitet. Vi har ett öppet och trivsamt arbetsklimat där allas delaktighet och ansvarstagande värdesätts. Du ska därför ha en väl utvecklad samarbetsförmåga och medverka till trivseln på arbetsplatsen. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Myndigheten eftersträvar en balanserad ålders- och könsfördelning samt värdesätter den kompetens som etnisk och kulturell mångfald tillför.
Om anställningen
Myndigheten erbjuder distansarbete upp till 50 procent.
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Den 1 februari 2026 eller enligt överenskommelse.
Ansökan
Välkommen med din ansökan som ska innehålla ansökningsbrev och meritförteckning (CV). Ansökan ska ha inkommit till myndigheten senast den 19 oktober 2025. Ansökan sänds per e-post till [email protected], ange myndighetens diarienummer 2025-04944.