Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Enhetsassistent till Arbetsmarknadsdepartementet
Skicka ansökan 21 dagar kvar
Utvecklare Administratör Enhetsassistent Enhetsadministratör
21 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Har du flera års erfarenhet av administration inom statsförvaltningen och är service-, kvalitets- och utvecklingsinriktad? Då är du kanske rätt person för en spännande administrativ roll i en variationsrik miljö i händelsernas centrum. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Som enhetsadministratör kommer du att ansvara för förvaltning och hantering av enhetens interna administration. En del av din vardag kommer att vara hantering av ärenden, samordning av enhetens praktiska planering, praktiskt genomförande av olika interna och externa möten samt att tillse och följa upp att rutiner följs och regler efterlevs. Du bistår enhetschefen och handläggarna i det dagliga arbetet med t.ex. beredningsprocessen och expediering av beslut m.m. samt ansvarar för kontakt med registrator vad gäller frågor om registrering och arkivering av pågående och avslutade ärenden. Du deltar och bidrar aktivt i utvecklingen av enhetens administrativa rutiner samt bidrar med ditt perspektiv, din kompetens och dina idéer. För oss är det viktigt att dra lärdom av erfarenheter, våga tänka om och testa nytt. Du utgör ett proaktivt stöd i rollen som utvecklare och expert på Regeringskansliets och departementets administrativa rutiner och arbetsmoment i digitala verktyg och stöd. Rollen innefattar också att i viss utsträckning biträda handläggare i beredning av ärenden inom enhetens politikområden, nämligen arbetet mot diskriminering, som även rymmer arbete mot rasism och liknande former av fientlighet och insatser för hbtqi-personers lika rättigheter och möjligheter, samt samordning och utveckling av arbetet med mänskliga rättigheter på nationell nivå. Ditt arbete präglas av ett fortlöpande och nära samarbete med övriga administratörer på departementet. Du ingår i departementets administratörsnätverk där administratörerna vid behov går in och täcker för varandra. Du har även fortlöpande dialog med såväl kollegor inom enheten och departementet som med andra departement och myndigheter. Din bakgrund. För att axla denna roll krävs det att du har avslutad gymnasieutbildning kombinerad med flerårig aktuell erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete som liknar denna roll hos oss från Regeringskansliet eller annan statlig förvaltning. Du har även erfarenhet av att utveckla administrativa rutiner och arbetssätt. Vidare har du mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift, samt IT-verktyg, inklusive Officepaketet och Adobe Acrobat. Det är meriterande med relevant eftergymnasial utbildning, goda kunskaper i SharePoint (DHS) och andra digitala verktyg som används i Regeringskansliet. Det är även meriterande med mycket goda kunskaper i engelska, både i tal och skrift. Dina egenskaper. I din roll som administratör är du van att arbeta proaktivt, där du tar egna initiativ. Som medarbetare i Regeringskansliet tar du ansvar för utveckling genom att utveckla ditt medarbetarskap, att aktivt medverka till utveckling av verksamhet och arbetsmiljö genom att snabbt anpassa dig till nya situationer, kompromissa, hantera förändringar och nya utmaningar med smidighet. Som medarbetare i Regeringskansliet tar du ansvar för helhet genom att bidra aktivt med ditt perspektiv, din kompetens och dina idéer samt efterfråga andras perspektiv. Du bidrar till att det administrativa stödet som helhet fungerar genom att organisera och prioritera väl. Som medarbetare tar du ansvar för resultat genom att driva processer framåt på ett självständigt sätt som bidrar till att lösa olika frågor och problemställningar av skiftande karaktär. Du har hög integritet och ett mycket gott omdöme. Du gillar att ge service, är noggrann och säkerställer kvaliteten i ditt arbete. Du bidrar till att det administrativa stödet som helhet fungerar mycket väl. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Övrigt. Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Är du intresserad? Vill du veta mer om tjänsten och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Jenny Olausson på 08-405 12 57. Du är även välkommen att kontakta rekryteringsspecialist Marjut Thelin. Fackliga kontaktpersoner är Lina Konradsen för Saco samt Åsa Bergqvist för ST. Samtliga nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast 1 okt, 2025. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Arbetsmarknadsdepartementet ansvarar för frågor och ärenden som rör arbetsmarknad, arbetsrätt och arbetsmiljö. Departementet ansvarar också för integrationsfrågor, arbetet mot utanförskap och arbetet för ökad jämställdhet mellan kvinnor och män. Dessutom ansvarar departementet för arbetet för mänskliga rättigheter på nationell nivå, att stärka hbtqi-personers rättigheter samt arbetet mot rasism och diskriminering.

Mer info

Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Uppdragsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-09-10
Antal platser 1