Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Handläggare med inriktning informationshantering
Skicka ansökan 20 dagar kvar
E-arkivarie Registrator Handläggare Valsamordnare
20 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och utveckla vår informationshantering? Vi söker nu en handläggare med placering på kommunstyrelseförvaltningens kansli i Tibro kommun. Låter det som en tjänst för dig? Tveka inte att ansöka redan idag! Kansliets uppdrag är att tillhandahålla stöd och samordning inom flera olika områden, bland annat nämndadministration, informationshantering och digitalisering. Som handläggare på kansliet tar du tillsammans med kollegor ansvar för att driva och utveckla administrativa processer för digital informationshantering, så att de utgår från kommunens och medborgarnas behov. Tibro kommun, som är Tibros största arbetsgivare, jobbar målmedvetet med utveckling och erbjuder invånarna en mycket uppskattad kommunal service. Med ledorden tillsammans, hållbart och nära strävar vi efter att forma ett hållbart samhälle socialt, ekonomiskt och klimatmässigt. Med engagemang, omtanke, samverkan och handlingskraft löser vi framtidens utmaningar – och skapar mervärden tillsammans! Varmt välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Tjänsten som handläggare på kansliet innebär att du jobbar både operativt och strategiskt med informationshanteringsfrågor och att du är en viktig del i vårt fortsatta digitaliseringsarbete. Du ingår i kommungemensamma arbetsgrupper för informationssäkerhet och nämndadministration.  Du kommer också inneha rollen som valsamordnare på kansliet. Det innebär att planera, och samordna genomförandet av det allmänna valet 2026 på ett säkert och demokratiskt sätt.  I din roll kommer du arbeta med: • Registrering och diarieföring av kommunstyrelsens inkommande och upprättade handlingar samt expediering av politiska beslut, i kommunens dokument- och ärendehanteringssystem. • Hantering av förfrågningar angående uppgifter i diariet, utlämnande av allmänna handlingar och i förekommande fall sekretessbedömningar. • Systemansvar för kommunens dokument- och ärendehanteringssystem Ciceron.   • Utveckling av rutiner och arbetssätt för informationshantering och e-arkivering.   • Ge stöd till förvaltningens medarbetare och chefer i informationshantering, exempelvis om diarieföring, i arbetet med dokumenthanteringsplaner samt registerförteckning enligt dataskyddsförordningen. • Svara på frågor och sköta viss administration kopplat till arvoden och ersättningar till förtroendevalda. • Administrering av kommunens förtroendemannaregister samt förtroendevaldas läsplattor. • Planering och samordning av valarbetet 2026 tillsammans med kommunens valnämnd och övriga tjänstepersoner på kansliet. Arbetet innefattar bland annat kontakter med Länsstyrelsen och Valmyndigheten samt arbetsuppgifter kopplat till rekrytering och utbildning av röstmottagare samt organisering av lokaler och valmaterial för förtidsröstning och valdag. • Administrering av lotteritillstånd. • Övrigt förekommande administrativt arbete på kansliet. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har relevant högskoleexamen, exempelvis inom offentlig förvaltning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du ska ha god kunskap om de lagar och förordningar som styr hanteringen av allmänna handlingar inom offentlig förvaltning. Har du redan erfarenhet av arbete som handläggare, registrator, e-arkivarie eller liknande befattning inom en politiskt styrd organisation är det meriterande. Likaså om du har erfarenhet av arbete med informationssäkerhet och dataskydd/personuppgiftsbehandling samt valarbete. Vi lägger stor vikt vid att du har förmåga och intresse av att säkerställa och utveckla rutiner och digitala arbetssätt inom ditt ansvarsområde. Du behöver trivas i en stödjande roll och kunna växla mellan olika typer av arbetsuppgifter. Att du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt och rättssäkert sätt och att du har en god samarbetsförmåga är en förutsättning, liksom att du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska. ÖVRIGT Urval och intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden. Tibro kommun har valt rekryteringskanal och tackar därför vänligen men bestämt nej till att bli kontaktad av rekryteringsföretag. Livet i Skaraborg är en webbplats som visar möjligheterna som finns i Skaraborg. På https://www.livetiskaraborg.se/kommuner/tibro kan du läsa mer om fritidsaktiviteter, boende och mycket annat.

Mer info

Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Uppdragsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-09-09
Antal platser 1
Hemsida Länk