Arbetsbeskrivning
Om tjänsten
Nu söker vi en erfaren upphandlare till ett uppdrag hos E-hälsomyndigheten, som befinner sig i en expansiv fas och har behov av förstärkning inom inköpsfunktionen. Myndigheten står inför flera kommande upphandlingar och behöver en konsult som kan genomföra upphadlingar och avrop för E-hälsomyndighetens räkning.
Förekommande arbetsuppgifter:
Uppdraget innefattar att planera, genomföra och följa upp inköp av varor och tjänster i enlighet med Lagen om offentlig upphandling. Detta inkluderar bland annat att:
- Analysera organisationens behov och krav
- Utarbeta upphandlingsdokument
- Genomföra anbudsutvärdering och eventuella förhandlingar med leverantörer
- Säkerställa att upphandlingar och avrop följer aktuella regelverk och interna riktlinjer
- Skriva avtal
- Förebygga och hantera upphandlingsrisker
Arbetet kräver ett gott samarbete med olika interna enheter och externa leverantörer. Uppdraget kan förändras där till exempel konsulten kan komma att ingå i projekt, i rollen som expert.
Uppdragsperiod och omfattning:
Tjänsten som upphandlare är ett konsultuppdrag på heltid med planerad start den 1 oktober 2025 och pågår till och med den 31 mars 2026, med möjlighet till eventuell förlängning i ytterligare sex månader. Arbetstiden är förlagd till vardagar under kontorstid, kl. 08:00–16:30.
Uppdraget är placerat vid E-hälsomyndighetens kontor i Stockholm (Sankt Eriksgatan), men det finns möjlighet att utföra delar av arbetet på distans efter överenskommelse med uppdragsgivaren.
Resor till myndighetens kontor i Kalmar kan förekomma. Eventuella resor och logikostnader bokas och bekostas av E-hälsomyndigheten.
Krav för tjänsten:
• Minst fem (5) års erfarenhet av att arbeta med offentlig upphandling. Minst tre (3) år av arbetslivserfarenheten ska vara förvärvad någon gång under den senaste femårsperioden.
• Dokumenterad erfarenhet av att leda upphandlingsprocesser inom IT-området
• Relevant universitets- eller högskoleutbildning eller på annat sätt förvärvade kunskaper inom upphandling.
• Goda kunskaper i MS Office eller likvärdigt
• Kommunicera obehindrat på svenska, såväl i tal som i skrift
• Goda kunskaper inom LOU/LUF
• Erfarenhet från att arbeta med upphandlingsverktyg t.ex. Mercell TendSign
För att vi ska ha möjlighet att ta dig vidare i processen behöver du tydligt redogjort i ditt CV att samtliga ovan krav är uppfyllda. Ange vilket/vilka uppdrag som påvisar efterfrågad erfarenhet. Tidsperiod ska anges i år och månad ÅÅ-MM-
Meriterande för tjänsten:
• Erfarenhet av att arbeta i clips i upphandlingsverktyget e-Avrop.
• Erfarenhet av att arbeta på en svensk statlig myndighet.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Sist ansökningsdag 2025-09-18
Information om E-hälsomyndigheten
E-hälsomyndigheten är expertmyndighet för frågor som rör e-hälsa och har en central roll i den framväxande nationella digitala infrastrukturen för hälsodata. Mer information om E-hälsomyndigheten finns att läsa på https://www.ehalsomyndigheten.se
Kontaktuppgifter
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryterare: Anki Arnquist via Adecco´s växel 010 – 173 73 00 eller e-post:
[email protected]
Har du frågor angående registrering, var god kontakta supporten via
[email protected]
Välkommen med din ansökan!