Arbetsbeskrivning
Är du van att hantera stora datamängder, gillar utveckling och tycker om att ha en konsultativ roll? Trivs du i en miljö i förändring och med att använda din kompetens som utredare till att skapa samhällsnytta? Då kan det här vara en roll för dig!
Om tjänsten
I rollen som statistiker/utredare hos oss kommer du tillsammans med teamet som består av andra statistiker, utvecklare, arkitekter, testare och ämnesexperter att hantera datainsamlingar och leveranser.
Arbetet innebär bearbetning, kvalitetsgranskning, visualisering och analys av stora datamängder och utveckling av modeller och algoritmer. Du kommer också att ha en konsultativ funktion gentemot andra myndigheter, företag, forskare och organisationer som använder vår data.
Du tillhör enheten Statistik, bestående av 12 personer, som hanterar produktion, bearbetning och utlämnande av statistik och data samt utvecklar systemstöd för datainsamling och analys.
Enheten ingår i avdelningen Analys och statistik som genomför fördjupade kvantitativa och kvalitativa analyser om digitaliseringens utveckling inom hälso- och sjukvård, tandvård och socialtjänst.
Avdelningen stödjer myndighetens utredningar och bidrar till att E-hälsomyndigheten levererar analyser och faktaunderlag av god kvalitet så att myndigheten och regeringen kan fatta välgrundade beslut.
Om dig
Vid rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper, då de är avgörande för hur du kommer att trivas och lyckas i rollen. Därför söker vi dig som är en trygg och stabil person. Du är van att själv ta ansvar för dina uppgifter och att driva processer framåt.
Som person är du kvalitetsmedveten och du styrs av mål- och resultattänkande i prioriteringar, planering och agerande i ditt arbete. Då du kommer att arbeta såväl självständigt som i team förutsätter vi att du har en god samarbetsförmåga.
Vi söker dig som har:
• akademisk utbildning inom statistik, matematik, data science eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• erfarenhet av R, SQL, Python eller något annat programmeringsspråk
• erfarenhet av arbete i statistisk programvara såsom exempelvis R eller SAS
• goda färdigheter i att uttrycka dig i tal och skrift både på svenska och engelska.
Det är meriterande för tjänsten om du har:
• erfarenhet av statistikproduktion
• erfarenhet av läkemedels-, hälso- eller vårdstatistik
• kunskaper inom maskininlärning och automatiserad analys.
Vad erbjuder vi?
Vi är en myndighet i tillväxt. E-hälsomyndigheten erbjuder dig att vara med och skapa samhällsnytta. Vi arbetar med stora transaktionskritiska system som påverkar samhället, till exempel e-recept och Läkemedelskollen.
Hos oss kommer du att omges av trevliga och kompetenta arbetskamrater, på en myndighet med ett flertal viktiga samhällsuppdrag.
På E-hälsomyndigheten har alla medarbetare förtroendearbetstid och möjlighet att arbeta delvis på distans. Läs mer om hur det är att jobba hos oss: Jobba hos oss
Är du intresserad?
Frågor angående tjänsten besvaras av:
Enhetschef Petra Nilsson: 010-175 38 40
Frågor angående rekryteringsprocessen besvaras av:
HR-specialist Elisabeth Axelsson: 010-106 08 98
Välkommen att skicka in din ansökan och cv via vårt rekryteringsverktyg senast den 30 september 2025. Ladda gärna upp examensbevis, betyg och intyg som är relevanta för tjänsten i samband med din ansökan.
Anställningen är tillsvidare med sex månaders provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Placeringsort för anställningen är Stockholm eller Kalmar. Arbetet kan innebära tjänsteresor, främst mellan de båda orterna.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. Därför kan vi komma att behöva genomföra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). För en del arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Om du har beslut om skyddade personuppgifter, kontakta den HR-specialist som finns namngiven i annonsen.
Om E-hälsomyndigheten
E-hälsomyndigheten driver utvecklingen av den nationella digitala infrastrukturen inom hälsa, vård och omsorg. Vi skapar förutsättningar för digitala tjänster och lösningar för privatpersoner och professioner inom hälso- och sjukvård, apotek och socialtjänst. Vi arbetar för att hälsodata ska bli tillgängliga i hela vårdkedjan, oavsett var individer får vård.
Hos oss arbetar cirka 500 medarbetare fördelat på två orter, Kalmar och Stockholm. Läs mer om oss på www.ehalsomyndigheten.se
Rekryteringen sköts av E-hälsomyndighetens HR-enhet och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.