Är du jurist med lång erfarenhet av juridiskt arbete inom kapitalbeskattning med breda och djupa kunskaper, då är det dig vi söker.
Du samarbetar med kollegor runtom i landet och stödjer Skatteverkets handläggare i deras arbete. Tillsammans gör vi samhället möjligt!
Om jobbet
Du arbetar med att ge rättslig styrning och rättsligt stöd inom kapitalbeskattning till Skatteverkets olika verksamhetsområden. Du handlägger bland annat frågor från verksamheten, rättssäkrar informations-, stöd- och utbildningsmaterial samt uppdaterar den rättsliga vägledningen på Skatteverkets hemsida. Du svarar även på remisser och underhandsdelningar samt samverkar med Finansdepartementet.
Du arbetar konsultativt och ansvarar för och medverkar till en enhetlig och korrekt rättstillämpning inom Skatteverket.
Som rättslig expert får du omväxlande, intressanta och komplexa arbetsuppgifter som ställer krav på din förmåga att kombinera kunskap med förståelse för helheten. Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med kunniga kollegor. Arbetet spänner över många frågor vilket ger dig nya kunskaper på bredden och på djupet. Den konsultativa och stödjande delen av arbetet innebär många kontakter. Arbetstiden är flexibel och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.
Rättsavdelningen har en virtuell organisation. Din chef och dina kollegor kan vara placerade på olika orter i landet och vi kommunicerar med varandra med hjälp av olika tekniska hjälpmedel. Det är därför viktigt att du kan och vill kommunicera och samarbeta under virtuella former.
Du tillhör sektion 31 på enhet 3 på rättsavdelningen, med placeringsort Linköping.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. I arbetet är gott omdöme och förståelse för rättssäkerhet och säkerhet viktigt. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- ha en mycket god analytisk förmåga, vilket bland annat innebär att du fattar välgrundade beslut utifrån de fakta du tagit reda på inför lösningen av en uppgift
- ha en god kommunikationsförmåga i svenska och engelska, vilket innebär att du uttrycker dig på ett enkelt, tydligt och pedagogiskt sätt i både tal och skrift
- ha en god förmåga att samarbeta med andra och vara hjälpsam, vilket innebär att du är lyhörd för andras synpunkter och tar ansvar för att gemensamma uppgifter genomförs
- ha en mycket god förmåga att arbeta självständigt, vilket innebär att du planerar och driver ditt arbete framåt för att nå goda resultat
- ta initiativ, tänka nytt och ta ställning i frågor
- kunna analysera informationsflöden, se samband och fatta beslut.
Du ska även ha:
- för tjänsten relevant högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng)
- djupa kunskaper inom kapitalbeskattningsområdet
- goda kunskaper i beskattning av kryptotillgångar och EU-rätt
- djupa kunskaper inom informationsutbyte, särskilt inom de internationella ramverken för informationsutbyte av kryptotillgångar
- minst fem års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet som rättsligt stöd på statlig myndighet
- minst fem års aktuell och relevant erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom kapitalbeskattning.
Det är önskvärt att du har aktuell och relevant arbetserfarenhet inom remissarbete. Det är också önskvärt att du har aktuell och relevant arbetserfarenhet från Skatteverket.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.