Arbetsbeskrivning
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön.
Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Om jobbet
Vi på avdelning Fordonsinformation handlägger och utreder ärenden inom fordonsområdet; bland annat trängsel- och fordonsskatt, ägarförhållanden och fordonsregistreringar. Vi utreder även fordons ursprung i samband med import. I arbetet ingår äkthetsgranskning av dokument, registersökningar, kontakter inom- och utanför Transportstyrelsen samt utländska registreringsmyndigheter.
Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-transportstyrelsen/jobba-hos-oss/
Du kommer att
- registrera ärenden
- utreda ärenden där bland annat kontakter med utländska och svenska myndigheter ingår
- ge råd och stöd till medborgare och näringsliv
- utföra registersökningar
- äkthetsgranska dokument
- registrera fordon
- vara behjälplig i övriga arbetsmoment vid behov
Du måste ha
- en akademisk examen som vi anser vara relevant för tjänsten (t.ex juridik, samhällsvetenskap, statskunskap)
- god datorvana i att söka och att bearbeta komplex information från olika system.
- mycket god kommunikativ förmåga i svenska och engelska i tal och skrift.
Det är meriterande om du också har
- erfarenhet av myndighetsutövning, dvs. beslutsfattning eller åtgärder gentemot enskilda personer eller företag
- erfarenhet av att tillämpa lagtexter i nuvarande eller tidigare tjänst
- erfarenhet av kundkontakter via telefon och e-post.
Vi vill att du är
- självgående, dvs du tar ansvar för din uppgift, strukturerar själv angreppssätt och driver processen vidare.
- kvalitetsmedveten, dvs du är är noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard. Lägger stor vikt vid att leva upp till dessa.
- strukturerad, dvs du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller tidsramar.
Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Arbetet bedrivs heltid på vårt kontor. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Ulrika Rolfsdotter, 010 – 49 56 004 mailto:
[email protected].
ST, Cecilia Yttergren och Saco-S, Eva Isaksen nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV (inklusive examensbevis) samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-8636.
Vi behöver din ansökan senast den 25 september 2025.
Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga.
I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 2000.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
https://www.transportstyrelsen.se/
Kort om avdelning Fordonsinformation
Avdelning Fordonsinformation består av sex enheter: Staben, VTR, Uppbörd, Gemensamma funktioner, Utredning och Kundtjänst. Vi är cirka 440 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge, Arjeplog och Visby.
Vi arbetar med att ta in skatter och avgifter samt ansvarar för fordonsregistrering. Vi tar fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort.