Beskriv behovet av konsultstöd
Nuvarande ekonomichef planerar att vara föräldraledig under 2026, samt under en kortare tid ansvara för att implementera arbetssätt kopplat till exploateringsverksamheten, som förvaltningen numera ansvarar för. Under tiden finns ett behov av en TF ekonomichef.
Ekonomienheten driver och ansvarar för att följa upp att förvaltningarnas resurser används på ett effektivt sätt, bidrar med ekonomistyrningsperspektivet i processutvecklingen gällande ekonomi samt analyserar trender, jämförelsetal och resultat.
I rollen som enhetschef kommer du att ha en central del i att säkerställa att den ekonomiska styrningen bidrar till en effektiv förvaltning. Ditt uppdrag som chef innebär att samordna och utveckla ekonomistödet samt leda enheten i arbetet med den årliga processen kring ekonomi och verksamhetsstyrning inom fastighetsförvaltningen. En viktig del i uppdraget är att driva effektiviserings- och utvecklingsprojekt samt förändringsarbete. I rollen leder du tre controllers.
Verksamheten omfattas av stora investeringar vilket gör strategisk investeringsplanering och anläggningsredovisning till en viktig del i arbetet. Du ansvarar för all rapportering mot nämnden och bolagens styrelser samt deltar i förvaltningens beredningsprocess för att bevaka det ekonomiska perspektivet. Vidare ansvarar du också för stadens interna hyresmodell, fastighetsspecifika frågor samt för att den ekonomiska redovisningen uppfyller gällande regelverk. Arbetet sker i nära samarbete med förvaltningens samtliga verksamheter.
Krav på leverans
Projektorganisation
Du kommer ingå i förvaltningens ledningsgrupp bestående av fyra enhetschefer samt förvaltningschef. Du leds och rapporterar till förvaltningschef.
Skallkrav:
Övrigt:
Din ansökan
Låter rollen intressant och passande? Ansök i så fall omgående för vi intervjuar löpande och rollen kan tillsättas innan sista ansökningsdatum. Vi kan enbart ta emot och bearbeta din ansökan genom att du registrerar ditt CV i vår portal. Med avseende på GDPR kan vi ej ta emot ansökningar via e-post. Varmt välkommen med din ansökan! Uppdraget är en del av Quest Consulting personaluthyrning.
Om oss
Quest Consulting är ett auktoriserat konsultbolag med kollektivavtal, försäkringar, friskvård och tjänstepension. Vi är specialiserade inom IT, Teknik, HR, Administration och Ekonomi. Vår målsättning är att vara din personliga samarbetspartner och just därför är det så viktigt för oss att arbeta efter våra kärnvärden där våra ledord är att vara Personliga, Nyskapande och Professionella.