Arbetsbeskrivning
AVL is one of the world’s leading mobility technology companies for development, simulation and testing in the automotive industry, and beyond. The company provides concepts, solutions and methodologies in fields like vehicle development and integration, e-mobility, automated and connected mobility (ADAS/AD), and software for a greener, safer, better world of mobility.
Vill du bli vår nya stjärna inom lön?
Hos oss på AVL får du chansen att vara med och forma framtidens mobilitet – samtidigt som du bidrar till att våra medarbetare får rätt lön i rätt tid. Vi söker dig som vill kombinera noggrannhet med engagemang, och som trivs i en roll där både detaljer och helhet spelar roll.
Du kommer att ingå i vårt löneteam som består av två personer, där ni tillsammans ansvarar för ca 260 löner för två bolag i Agda lön. Samtliga anställda är tjänstemän, och vi tillämpar Techavtalet.
Rollen är en kombination av operativ löneadministration och strategiskt specialistarbete, vilket gör att du får en varierad och utvecklande vardag. Du blir en del av vårt HR-team som idag består av fem personer, och du rapporterar till Head of HR Sweden.
Eftersom vi är en del av en global koncern, är det viktigt att du är bekväm med att kommunicera på engelska i både tal och skrift – dock utan krav på att hålla presentationer.
Vi ser också gärna att du har ett intresse för det bredare HR-området. Hos oss finns det möjlighet att vara delaktig i andra HR-relaterade frågor och projekt, om du vill och har intresse.
Dina ansvarsområden:
* Hantera löneunderlag, frånvaro, reseräkningar och övertid i Agda lön
* Säkerställa korrekt löneutbetalning och rapportering till myndigheter
* Tolkning och tillämpning av kollektivavtal, lagar och interna policys
* Kvalitetssäkring och utveckling av löneprocesser och system
* Rådgivning till chefer och HR i lönefrågor
* Delta i projekt kopplade till systemförändringar eller nya rutiner
* Framtagning av statistik och rapporter för uppföljning
* Bidra i andra HR-processer, t.ex. onboarding, policys eller arbetsmiljöarbete
* Eftergymnasial utbildning inom lön, ekonomi eller HR
* Minst 3 års erfarenhet av löneadministration, gärna med inslag av specialistarbete
* God kunskap om svenska arbetsrättsliga regler och kollektivavtal
* Erfarenhet av lönesystem (t.ex. Agda, Hogia, Visma eller liknande)
* Goda kunskaper i Excel
* Bekväm med att kommunicera på engelska i både tal och skrift
* En kommunikativ och serviceinriktad personlighet