Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Inköps- och upphandlingschef
Skicka ansökan 22 dagar kvar
Upphandlingschef
22 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Ängelholm gör det omöjliga möjligt – det är vår vision som ligger till grund för vår framtida utvecklingsresa. Vi vågar tänka och testa annorlunda, göra det unika och oväntade. Vi vet att vi är bäst tillsammans och att det är genom gränsöverskridande samarbete vi når längst. Vi vet också att Ängelholm är en plats med unika möjligheter för fortsatt utveckling. Med utgångspunkt i vår agila organisationsstruktur siktar vi framåt och uppåt. Vill du vara med och bidra på vår resa? Ängelholms kommun har ca 3.500 anställda och en budget på totalt 3.500 mnkr. Inköps- och upphandlingsenheten driver den strategiska utvecklingen av inköps- och upphandlingsverksamheten i kommunkoncernen samt stödjer verksamheterna vid upphandling. Inköps- och upphandlingsenheten är en del av huvuduppdrag Kommunledning och tjänsten är direkt underställd kommunens ekonomichef. Enheten har totalt tolv tjänster bestående av både operativa och strategiska. Enheten ansvarar även för kommunens system för e-handel. Kommunen använder sig av upphandlingsstödet e-Avrop och e-handelssystemet Proceedo. ARBETSUPPGIFTER Som inköps- och upphandlingschef ansvarar du för att kommunen har ändamålsenliga avtal som bidrar till att kommunens olika verksamheter kan utföra sitt uppdrag effektivt med hög kvalitet och till låg kostnad. Kommunen har även avtal avseende upphandlingstjänster med våra helägda bolag AB Ängelholmshem och AB Ängelholmslokaler. Enheten genomför upphandlingar i samråd med kommunens verksamheter och bolag, upprättar avtal i samband med upphandlingar, ger råd och stöd i avtals- och inköpsfrågor, ansvarar för att driva och utveckla kommunens inköpsprocess från beställning till fakturering samt att samordna avtalsuppföljning. I din roll driver och utvecklar du inköps- och upphandlingsverksamheten så att den är effektiv, rationell, flexibel och välfungerande med målet att ge bästa stöd och service till verksamheterna. Du har fokus på affärsmässighet och goda affärer inom ramen för upphandlingslagstiftningen. Du leder enhetens arbete, både kopplat till planering och uppföljning samt att säkerställa att såväl löpande arbete som utvecklingsarbete fortskrider enligt plan. Ditt ledarskap präglas av ledorden närvaro, kommunikation och relation. Viktiga uppgifter för enheten är att fortsätta utvecklingen av e-handel, förbättra organisationens inköpskompetens, arbeta med hållbarhetsperspektivet i upphandling, spendanalyser och avtalsuppföljning. Du ska också verka för goda kontakter med näringslivet och stödja företagens möjligheter att lämna anbud till kommunen. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har för tjänsten relevant högskole-/universitetsutbildning, förslagsvis inom juridik och/eller ekonomi, alternativt arbetserfarenhet vi bedömer likvärdig. Det är meriterande om du har någon form av påbyggnad inom inköp och upphandling. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet från en liknande position inom offentlig förvaltning/bolag. Som person är du positiv och drivande med stor erfarenhet av upphandlingar enligt LOU/LUF. Du har goda ledaregenskaper, tydlighet i ditt ledarskap och förmåga att skapa förtroende och engagemang i arbetsgruppen. Du har vana vid att driva och utveckla processer samt förmåga att se helheter. Du har god analytisk förmåga och är affärsmässig i ditt agerande. Vidare har du erfarenhet av att arbeta med elektroniska upphandlings- och beställningssystem. Du är strukturerad i ditt arbetssätt och har en problemlösande attityd samt god förmåga i att uttrycka dig i tal och skrift. Eftersom detta är ett uppdrag som består av en mängd olika kontakter, såväl internt som externt, är det viktigt att du har god samarbetsförmåga, är lyhörd och utåtriktad. Sista ansökningsdag är den 24 september 2025. Anställningsintervjuer är planerade till den 29 september, 30 september (förmiddag) samt 9 oktober. Gör gärna en notis i din kalender redan nu. Tjänsten innebär att du kan komma i kontakt med säkerhetsklassade uppgifter varför du kommer genomgå säkerhetsprövning. Fackliga företrädare inom kommunens verksamhet når du genom kommunens kundtjänst 0431-87 000. Vision - Anders Wollersheim Saco/Akavia - Suleyman Erdem Ledarna - Catharina Elofsson ÖVRIGT Ängelholms kommun ska vara en organisation där medarbetarna trivs, utvecklas och vill stanna kvar. Vi strävar efter att erbjuda heltid för ökad jämställdhet och attraktiva arbeten. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och kunna kommunicera snabbt och enkelt med dig som sökande, ber vi dig ansöka via länk i annonsen. I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till vilka rekryteringskanaler vi önskar använda. Därför undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Mer info

Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Uppdragsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-09-01
Antal platser 1