Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.

Arbetsbeskrivning

Med anledning av att en medarbetare ska vara tjänstledig för studier söker vi nu en ny kollega till vårt team som jobbar med regional utvecklingsfinansiering. Inriktningen på tjänsten är att arbeta med granskning, utbetalning och uppföljning av beviljad finansiering med fokus på projektstöd.  Region Jämtland Härjedalen är en politiskt styrd organisation som har i uppdrag av staten att vara regionalt utvecklingsansvarig aktör. Att hantera medel för regionalt utvecklingsarbete är en del av det ansvaret. Vi handlägger ansökningar om ekonomiskt stöd till olika utvecklingsprojekt eller satsningar i enskilda företag och betalar årligen ut ungefär 116 miljoner kronor i stöd.  På vår arbetsplats samverkar vi för att skapa en nytänkande och hållbar region att leva, verka och utvecklas i. Vår enhet hanterar statliga medel för regionalt utvecklingsarbete – ett viktigt “verktyg” för att skapa ett konkurrenskraftigt näringsliv och nå de mål och långsiktiga prioriteringar som finns för vår regions framtid. Vi har fina kontorslokaler på campus i Östersund och även möjlighet att arbeta del av tiden på distans. Välkommen till vår arbetsplats med drivkraft och bred kompetens! ARBETSUPPGIFTER Du kommer att arbeta med granskning, utbetalning och uppföljning av beviljad finansiering med fokus på projektstöd. Stödet betalas ut allteftersom det kommer in ansökningar om utbetalning. Då granskar du det ekonomiska underlaget och din roll är att säkerställa att pengarna har använts till rätt saker och på rätt sätt. Vid behov skickar du kontroll- och uppföljningsfrågor och stryker kostnader som inte är godkända. Du jobbar i ärendehanteringssystemet Nyps. I rollen ingår även ansvar för dokumenthantering och diarieföring samt uppgifter kopplat till uppföljning av hur medlen används. Du arbetar tillsammans med dina kollegor som har varit ansvariga för handläggning av ärendet inför finansieringsbeslutet. I arbetet har du daglig kontakt via mejl, samtal eller besök med aktörer runt om i regionen. Du behöver också proaktivt jobba för att de aktörer som har beviljats stöd skickar in ansökningar om utbetalning enligt plan. Självklart deltar du även aktivt i verksamhetsutveckling och förbättringsarbete och bidrar till ett effektivt och rättssäkert arbetssätt. KVALIFIKATIONER Arbetet kräver att du har akademisk utbildning med inriktning mot företagsekonomi. Du måste ha god förmåga att läsa och förstå ekonomisk bokföring och redovisning. Goda kunskaper i svenska och grundläggande digital kompetens behövs också för att klara jobbet. Du ska klara att tillämpa gällande förordningar, regler och riktlinjer på att ett rättssäkert, likvärdigt och samtidigt trevligt och hjälpsamt sätt. För att trivas och kunna bidra i arbetet bör du visa genuint intresse för att främja hållbar regional utveckling. Det är bra om du har god förståelse för arbete en politiskt styrd organisation och vi ser gärna sökande med tidigare erfarenhet av att arbeta som gransknings- eller projektekonom med offentliga medel. I arbetet behöver du vara strukturerad och kunna sortera i stora mängder information samt visa god förmåga att arbeta på ett rättssäkert sätt. I dina arbetsuppgifter ingår det att lämna både positiva och negativa besked kring utbetalningen. Därför är det av stor vikt att du kan kommunicera på ett konstruktivt, tydligt och trevligt sätt. Vi ser gärna att du i tidigare yrkesroll har arbetat i ärendehanteringssystemet Nyps eller motsvarande. Sist men inte minst söker vi en trevlig kollega med hög social kompetens och samarbetsförmåga och kommer även lägga vikt vid det i urvalet.

Mer info

Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Uppdragsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-09-01
Antal platser 1