Om rollen
I rollen som Business Controller för Nobinas trafikområden Östergötland och Sörmland och ansvarar för att driva resultatet för enheten i nära samarbete med affärschefen. Som Business Controller tillhör du trafikområdena snarare än den centrala ekonomifunktionen för att kunna verka närmare din affär och verksamhet. Du ingår även i de lokala ledningsgrupperna. Ekonomiorganisationen är ett samarbete mellan lokal Business Controller, central ekonomiorganisation på huvudkontoret samt koncernekonomi. Som lokal Business Controller samarbetar du i huvudsak med dina lokala ledningsgrupper men har daglig kontakt med centrala ekonomiorganisationen, andra lokala Business Controllers samt Shared Service Center.
Din roll innefattar att ansvara för trafikområdets ekonomi och styrning enligt centrala riktlinjer. Du driver och håller ihop de lokala boksluts-, budget-, och prognosprocesserna med ett ansvar för den ekonomiska kontrollen. Att driva ekonomisk och resultatorienterad förståelse och styrning inom dina trafikområden är kärnan i rollen. Det är en verksamhetsnära roll där du jobbar tätt tillsammans med underhållschef, affärsutvecklare, personalledningschef och produktionschef.
I denna tjänst utgår du från vårt kontor i antingen Linköping eller Nyköping, där det passar dig bäst.
Arbetsuppgifter
Ca 30% av din tid kommer att läggas på de återkommande ekonomiprocesserna medan du 70% av tiden jobbar med att driva den lokala verksamheten och dess lönsamhet framåt. I denna del är det väldigt viktigt att du har en egen stark drivkraft, sätter dig in i affären bakom siffrorna och jobbar tight med ledningsgrupp och affärschef samt visar mod, nyfikenhet och tar egna initiativ.
Din profil
Vi söker dig som har minst tre års erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete och en relevant högskole- eller universitetsutbildning. Du trivs med att arbeta med stora datamängder och är skicklig på att omsätta siffror till analyser som du kan presentera på ett tydligt och pedagogiskt sätt. Som person är du strukturerad och analytisk, men också nyfiken på helheten och har lätt för att skapa goda relationer. Ditt engagemang och din förmåga att få med dig verksamheten är en viktig framgångsfaktor i rollen.
Vi ser gärna att du har:
Varför Nobina?
På Nobina är vi engagerade i att skapa en inkluderande arbetsmiljö där varje medarbetare känner sig värdefull. Våra ledare tar ansvar, fattar modiga beslut och strävar alltid efter att möta våra resenärers och samhällets behov. Genom att vara affärsdrivna och fokusera på helheten strävar vi efter att utveckla vår verksamhet och skapa hållbara lösningar för idag och för framtiden. På ett coachande sätt är vi engagerande. Vår kultur bygger på respekt, vi bryr oss och tar ansvar och vi söker ständigt nya perspektiv för att driva innovation.