Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och göra skillnad för medborgare och medarbetare i Östersunds kommun?
Drivs du av IT-utveckling och digitalisering? Då kan vår enhet vara det du söker!
Vår vision: Vi är den självklara drivkraften bakom kommunens digitala och kommunikativa utveckling. Vi tar verksamheterna hela vägen genom framtidens utmaningar och omställningar.
Vi har ett övergripande ansvar för att tillsammans med kommunens verksamheter driva utveckling och förvaltning inom IT,
digitalisering och kommunikation. Vårt uppdrag innebär att vara nytänkande och drivande, vi ska bygga digital och kommunikativ förmåga samt förenkla vardagen för medarbetare och invånare. Vi utökar därför sektorn med ytterligare två medarbetare.
Sektor digitalisering och kommunikation består av fem enheter, med ca 70 medarbetare som hanterar hela kedjan från kommunikation, support, strategier, kravinsamling, projektledning, utveckling, förvaltning, drift av nätverk, servrar och arbetsplatser. Sektorn tillhör Kommunledningsförvaltningen. Den enhet du kommer att ingå i består idag av femton medarbetare, som ska utökas med ytterligare två tjänster. Vi arbetar med utveckling och förvaltning av flera olika system, där några även är kundansvariga mot kommunens förvaltningar. Vi bygger även digitala utbildningar och är ett stöd vid projektansökningar.
Ditt nya jobb
Vi söker två nya medarbetare där du och din andra kollega kommer att vara viktiga medarbetare i vår enhet IT-utveckling och förvaltning. Arbetsuppgifterna innebär att arbeta som systemutvecklare där du utvecklar, förändrar och förvaltar processer inom RPA och integrationer. Du har ett nära samarbete med övriga systemutvecklare vid enheten, men även med systemförvaltare, kundansvariga och övriga medarbetare både inom sektorn och inom kommunens olika verksamheter. Du kommer att arbeta med att skapa och upprätthålla en kommun i framkant när det gäller IT.
Vanliga arbetsuppgifter
• Bygga robotprocesser.
• Arbeta med integrationer, bla med hjälp av API:er.
• Utveckla och förbättra/ förenkla processer.
• Felsökning och förvaltning av processer och integrationer.
• Ärendehantering.
• Kartläggning och utredning av arbetssätt och processflöden.
• Samarbete med sektorns medarbetare, bland annat med systemutvecklare, systemförvaltare, kundansvariga och driftstekniker.
• Samarbete med kommunens övriga verksamheter.
Din kompetens
• Vi söker dig som har relevant högskole-utbildning inom IT/ systemvetenskap eller motsvarande erfarenheter som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig.
• Du har flera års erfarenhet av arbete med systemutveckling som innefattar robotisering, automatisering och systemintegration i komplexa miljöer.
• Du har arbetat med integrationsplattformar och API:er.
• Du uttrycker dig väl i både tal och skrift på svenska och engelska.
• Du har B-körkort.
Teknisk kompetens
• Programmeringsspråk: Erfarenhet av språk som C#, VB, .NET, Python, JavaScript, Powershell script.
• API och integrationer: Kunskap om REST, SOAP, och erfarenhet av att bygga och konsumera API:er.
• Databaser: Erfarenhet av SQL och gärna NoSQL (t.ex. MongoDB).
• Verktyg och plattformar: Erfarenhet av integrationsplattformar som MuleSoft, BizTalk, Azure Logic Apps, eller liknande.
• Versionshantering: Git eller andra verktyg för kodhantering.
• CI/CD: Förståelse för automatisering av kodflöden och deployment.
Systemförståelse och integrationskompetens
• Förmåga att förstå och kartlägga verksamhetssystem och deras datamodeller.
• Erfarenhet av att arbeta med ERP-, CRM-, HR- eller andra affärssystem.
• Kunskap om meddelandehantering (t.ex.,RabbitMQ) och ETL-processer.
• Erfarenhet av att arbeta med RPA.
• Kunskap inom AI.
Meriterande
• kunskaper inom t.ex. Azure, eller integrationsplattformar.
Vi söker dig
Som är trygg, stabil och har självinsikt. Du tar initiativ, är självgående i ditt arbetssätt och sätter igång aktiviteter för att uppnå mål. Du har lätt för att samarbeta med andra människor, du är engagerad och förtroendeingivande samt lyssnar och kommunicerar på ett konstruktivt och tydligt sätt. Du planerar, organiserar och prioriterar också ditt arbete på ett effektivt sätt. Du förstår sambanden mellan teknik, människa, säkerhet och utveckling av kommunens olika verksamheter. Du har en pedagogisk förmåga att föra ut budskap och förståelse för IT-frågor.
Vi söker dig som vill utvecklas tillsammans med Östersunds kommun i syfte att föra dig själv, våra kunder och Östersunds kommun framåt med hjälp av digitalisering. Du kommer att kunna ta ett stort eget ansvar och få de befogenheter som krävs. Här finns mycket goda möjligheter att påverka och utvecklas i din roll.
Stor vikt kommer att läggas vid balansen mellan färdighet, yrkeserfarenhet och personlighet.
En hälsning från din blivande chef
Jag ser fram emot din ansökan!
Så går rekryteringen till
Intervjuer kan ske löpande. Vi vill att du bifogar CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Det ber vi dig komplettera med om det blir aktuellt med en intervju.
Östersunds kommun har före annonsering övervägt val av annonseringskanaler och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare.
Vad erbjuder vi?
Östersunds kommun erbjuder dig förmåner så som betald semester från första anställningsåret, semesterväxling, friskvårdsbidrag eller friskvårdstimme. Via vår förmånsportal får du ta del av oberoende pensionsrådgivning och en mängd rabatter och erbjudanden. Du kan dessutom få snabbt och professionellt stöd från olika specialister, som till exempel psykologer, jurister och ekonomer, genom tjänsten Personalstöd. Du kan läsa mer om våra förmåner på vår hemsida: https://www.ostersund.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/sa-har-jobbar-vi/lon-och-formaner.html
Om Kommunledningsförvaltningen
I arbetet för ett bättre Östersund har demokrati och utveckling en avgörande roll. Inom Kommunledningsförvaltningen arbetar vi bland annat med medborgarservice och demokratiska uppdrag kopplat till politiken. Här finns också våra näringslivsutvecklare, ekonomer, HR-konsulter, kommunikatörer, IT och administratörer med flera.