Vill du bli en del av vår arbetsgrupp och vara delaktig i vår utveckling gällande våra placerade barn? En av våra kollegor ska gå på föräldraledighet och nu söker vi förhoppningsvis dig som vill bli en del av vår grupp!
På mottagnings- och familjeenheten arbetar idag fyra olika arbetsgrupper under två gruppledare och en enhetschef. Enheten består av mottagningsgruppen som hanterar anmälningar gällande barn, familjerätten och placeringsgruppen. Placeringsgruppen består av två mindre grupper, fem barnsekreterare, fyra familjehemssekreterare och en administratör.
Hos oss arbetar du tillsammans med kollegor som har en bred kompetens och som gärna hjälper varandra i vardagen. Vi är ett engagerat team som ser det som en självklarhet att arbeta med den enskildes behov i fokus. Vi tror på utveckling av vår verksamhet och genom ett aktivt medarbetarskap samt ett tillitsbaserat ledarskap ser vi gärna att du vill vara med och bidra till vårt arbete med ständiga förbättringar.
I verksamhetsområdets uppdrag ingår att möta våra medborgare med adekvat information, göra kvalitativa utredningar och bedömningar samt fatta rättssäkra beslut. Vi visar engagemang, vi arbetar för att uppnå enhetens mål, vi är nyfikna och arbetar med de motgångar som uppstår som ett team.
Vi erbjuder dig en arbetsplats i ständig utveckling, goda kollegor som ställer upp för varandra och du får även:
• Intern och extern handledning
• Flextidsavtal
• Friskvårdsbidrag på 2000 kr/år
• Utbildningen Yrkesresan
ARBETSUPPGIFTER
I rollen som barnsekreterare arbetar du med:
• att följa de placerade barnen i jour/familjehem genom regelbundna barnsamtal, hembesök.
• att ta emot orosanmälningar och utreda oro i dina ärenden enligt SOL och LVU.
• att ta emot ansökningar i dina pågående ärenden och utreda ansökningarna.
• att skriva överväganden enligt SOL och LVU samt bedöma behov av insatser och följa upp beviljade insatser.
• att bereda ärenden till och delta på Socialutskottet.
• att delta i förhandlingar i domstolar med stöd av arbetsledning.
• rättssäker Myndighetsutövning och dokumentation.
• att ha nära samarbeta med familjerätten gällande utredningar rörande vårdnadsöverflytt.
• att bidra till verksamhetsutveckling på enheten tillsammans med andra enheter och externa parter.
Arbetet är till stor del självständigt men sker även i nära samarbete främst med de andra familjehemssekreterarna och barnsekreterarna. Du arbetar också nära arbetsledningen. I din roll kommer du att ha kontakt med barn, vårdnadshavare, nätverk och jour-/familjehem. Du kommer även ha kontakt med samverkanspartners både inom och utom den kommunala organisationen, vilket är en framgångsfaktor för hållbara planeringar.
I arbetet ingår också att aktivt söka information för att hålla dig uppdaterad kring rättsläget och annan relevant information för området. Utöver det deltar du i vårt gemensamma arbete med ständiga förbättringar för att förenkla och förtydliga kontakten med oss. Vi dokumenterar vårt arbete i verksamhetssystemet Treserva.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• examen som socionom eller som beteendevetare med påbyggnad som uppfyller behörighetskraven för socionom.
• goda kunskaper om lagstiftning och myndighetsutövning.
• god förmåga att formulera dig tydligt i tal och skrift på svenska.
• grundläggande IT-kunskaper.
• giltigt körkort med B-behörighet.
Det är meriterande om du har:
• arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning inom IFO barn och familj.
• arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning inom andra delar av socialtjänsten.
• arbetat i verksamhetssystemet Treserva.
Som person är du intresserad av att möta människor och har förmågan att sätta dig in i olika situationer utifrån din yrkesroll. Du är trygg och stark i dig själv och har i stressade situationer förmågan att agera lugnt, behärskat och självständigt. Du strukturerar ditt arbete på egen hand och kan prioritera bland de arbetsuppgifter som ska utföras, vidare är du flexibel och kan driva flera komplexa ärenden samtidigt.
Din förmåga att kommunicera och skapa förtroende hos såväl den enskilde som anhöriga och samverkansparter är avgörande för att du ska lyckas i din roll. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vi vill att du delar kommunens värdegrund: utveckling, respekt, öppenhet och tydlighet.
Låter det spännande? Urval och intervjuer sker löpande så du är välkommen in med din ansökan redan idag!
ÖVRIGT
Strängnäs kommun har drygt 39 000 invånare och är strategiskt belägen i Mälardalen med utmärkta kommunikationsmöjligheter. Här är det nära till storstaden Stockholm som nås med tåg på under 50 minuter, och ännu närmare ligger Eskilstuna. Vår kommun är en attraktiv plats för både boende och arbete, där du får möjlighet att göra verklig skillnad för samhället och dess invånare.
Ansökningsprocess och personuppgiftshantering
• Som sökande ansvarar du för att dokumentera din kompetens tydligt, så att vi kan göra en saklig och rättvis bedömning av din ansökan.
• Vid arbete med barn och ungdomar krävs utdrag ur polisens belastningsregister innan anställning.
• Strängnäs kommun hanterar dina personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning.
Du kan läsa mer om vår personuppgiftshantering på vår hemsida.